Nu när förbifarten har funnits några år, så kan vi givetvis konstatera, att det är väldigt bra, att den kom till. Men hur kunde man bygga rondellen vid Nyköpingsvägen som man har gjort. Den är ju som gjord för att olyckor ska hända.
Det är inte bra, att det plötsligt kommer en rondell rätt som det är, när man kör på en snabb väg med mitträcke, och dessutom i en ganska ordentlig utförsbacke. Det gäller ju om man kör från Biltemahållet mot Norrköping.
Man borde i stället ha byggt en exakt likadan trafikplats, som den uppe vid Finntorp (vid vägen mot Ramsjöhult). Då hade man sluppit att bromsa in för Nyköpingsrondellen, och det hade gått jättebra, att bygga en sådan. Om man byggt förbifarten kanske två meter högre över dalen, där rondellen ligger, och dessutom sänkt Nyköpingsvägen kanske en meter, så hade man kunnat bygga en trafikplats som den vid Finntorp. Det är oförklarligt, att man på Trafikverket inte har insett detta.
Nu får vi i stället leva med att ett stort antal olyckor kanske kommer att ske i den här rondellen, vilket hade varit lätt att bygga bort.
Dessutom är ju den nya vägen väldigt smal, och den är ju inte en så kallad 2-1-väg, annat än på vissa ställen. Det borde dessutom gjorts 2-1-väg utefter hela sträckan ner till Östgötagränsen. Hur gör utryckningsfordon, om det blir stopp på de smala vägbanorna? Då kommer de inte förbi.
Ok, man har väl sparat ett antal kronor på den nya smala vägen, men vi vet ju hur det är med förhållandet mellan snålheten och visheten.
Wallander