Organisationen anpassas också efter elevantalet

Det är inte självklart att det är ett klokt resursanvändande att ta bort en funktion på förvaltningskontoret, för att i stället tvinga skolorna att göra det arbetet själva, skriver skolchefen Johan Lindeberg.

Det är inte självklart att det är ett klokt resursanvändande att ta bort en funktion på förvaltningskontoret, för att i stället tvinga skolorna att göra det arbetet själva, skriver skolchefen Johan Lindeberg.

Foto: Henrik Wising, Joakim Serrander

Insändare2023-04-01 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till pedagoger som undrar hur många chefer som varslas när barnantalet minskar.

Jag förstår din ilska och frustration. Det är tufft att varsla personal, men ännu tuffare att varslas eller att se en kollega försvinna. Du tycker att man borde spara in på chefer och tjänster på bildningsförvaltningens förvaltningskontor istället för att varsla obehöriga barnskötarbiträden i förskolan. Jag kan förstå varför du tycker så. Man ser direkt hålet efter en kollega som fått gå, medan förvaltningskontoret utför arbete som inte riktigt syns när det fungerar bra. Men när det inte fungerar blir det väldigt märkbart. 

Tjänsterna som finns på förvaltningskontoret är förvisso placerade där, men deras syfte är att stödja alla skolverksamheter i Katrineholms kommun. I bildningsförvaltningen jobbar ungefär 1 500 personer. På förvaltningskontoret jobbar, om vi räknar med delade tjänster och projektanställningar, 30 personer som stöd åt resten av alla anställda.

Handläggaren som jobbar med antagning och ansökningar gör det åt alla skolor i Katrineholm. Utvecklingspedagogen stöttar alla pedagoger med behov av utveckling. Våra IT-samordnare ordnar med digitala verktyg åt alla skolor och förskolor – och så vidare. 

På förvaltningskontoret är sju personer chefer: skolchef, tre verksamhetschefer och tre enhetschefer. Förvaltningskontorets arbetsområden är bland annat ekonomi, IT, upphandling, GDPR, tillsyn av fristående verksamhet, skolval, klagomålshantering, systematiskt kvalitetsarbete och mycket mer. 

Det är inte självklart att det är ett klokt resursanvändande att ta bort en funktion på förvaltningskontoret, för att i stället tvinga skolorna att göra det arbetet själva. Det skulle innebära ett stort merarbete för förskolorna och skolorna om de här centrala funktionerna försvann, mer administrativ tid och mindre tid till kärnverksamhet – att bedriva pedagogisk undervisning.

Men det betyder inte att förvaltningskontoret inte berörs av det minskade barn- och elevantalet. Det här läsåret anpassar vi organisationen på flera vis. Bland annat minskar vi den totala ledningsorganisationen i skolorna med totalt två och en halv rektorstjänster och en administrativ tjänst. Även på förvaltningskontoret har vi minskat med flertalet tjänster, såväl chefstjänster som administrativa funktioner.  Precis som verksamheten i stort behöver vi anpassa vår chefs- och förvaltningsorganisation till hur antalet barn och elever förändras.