Ökar elbilen klyftorna i samhället?

De som har råd att köpa elbil är oftast höginkomsttagare och kan ladda riktigt billigt hemma. Det påstår insändarskribenten.

De som har råd att köpa elbil är oftast höginkomsttagare och kan ladda riktigt billigt hemma. Det påstår insändarskribenten.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2024-01-29 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elbilar är dyra, mycket dyrare än samma modell fast med förbränningsmotor. Visst kan man köpa begagnat men det är fortfarande mycket pengar, för mycket pengar? För många i Sverige är det nog så. Sen vet man ju inte hur länge 8-10år gammalt batteri kommer hålla, det påverkas ju av många faktorer och inger en viss osäkerhet vid begagnat köp. Byta till ett nytt batteri blir inte billigt, om det ens är ekonomiskt försvarbart.

Många i Sverige lever lön till lön och har inte råd att lägga tusentals kronor på avbetalning av en bil eller kanske inte ens kan få köpa en bil på avbetalning. Bor man dessutom i tätort och inte har tillgång till egen p-plats med installerad laddare och kanske är hänvisad till gatuparkering. Hur gör man då? Blir man tvungen att ladda på mack blir det blir dyrt, många gånger lika dyrt eller dyrare än att tanka en bil med förbränningsmotor och det tar tid. Har man tur kanske man kan ladda på jobbet om den möjligheten finns.

Äger man sitt boende/parkering är det en annan sak även om inte alla har råd med elbil där heller. De som har råd att köpa elbil är oftast höginkomsttagare och kan ladda riktigt billigt hemma, kanske även köper ett märke där det är billigt att ladda inom ett visst nätverk även vid publika stationer.

De politiska partier som skriker sig hesast om att ställa om till eldrift är desamma som skriker högst om att klyftorna ökar. Ändå görs ingenting i rätt ordning och det har inte funnits en vettig tanke från första början. Klimatmålen trumfar möjligheterna i samhället och rent tekniskt är det högst oklart hur allting ska fungera om 100 procent av Sveriges bilar vore elbilar. Är det ens möjligt?

Jag kan tycka det skulle kosta ungefär samma att ladda en elbil vart du än laddar den, hemma eller på station eller på vilken station du än laddar. Det borde ju också kosta ungefär samma oavsett vem du är eller vad din inkomst är. Hur skulle det se ut om höginkomsttagarna kunde tanka bensin/diesel för en tiondel av priset mot vad låginkomsttagaren betalar? Kanske kunde det införas kilometerskatt på elbilar och använda intäkterna till någon form av utjämningssystem? Jag vet inte, dock skulle det funnits med i beräkningarna från första början i så fall.

 
 
 
 
 
 
Läs mer om