"Ni tror väl inte att man är fullt normal"

Insändare2014-03-06 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På senare tid har vi i Katrineholms-Kuriren, genom Systembolagets vinreklam, fått information om vad för sorts vin vi ska dricka till middagen, som för oss pensionärer består av blodpudding eller hackkorv minst en gång i veckan.

För säkerhets skull upplyses vi om i reklamen, att man kan bli alkoholist om man dricker för mycket och för ofta. Men det tycks inte den frekvente systemkunden bry sig om.

I fredags var jag inne på Systembolaget för att köpa en flaska vin som är månadsransonen för mig och hustrun. Och nog märkte jag att reklamen fått effekt.

Nu köptes inte en vinbox per hushåll. Nej, nu hade de som lämnade butiken två boxar. Vidare sågs yngre och medelålders män bära två plattor starköl i famnen medan sambon eller fästmön bar på vinet. Så jag undrar hur det står till med nykterheten?

När jag kom in på "systemet" märkte jag att vinboxarna placerats i förgrunden av lokalen, troligen för att ingen kund skulle missa dem. Det såg ut som det gör när Intersport har realisation på skor. Då står det en massa skokartonger framställda.

Jag hittade min vinflaska och ställde mig i en kassakö bland en rad storförbrukare. När jag kom fram till kassan kunde jag inte låta bli att fråga kassörskan om jag behövde visa läkarintyg. Nä, sade hon och såg frågande på mig. De närstående gav mig även lite undrande blickar. Ja, sade jag. Ni tror väl inte att man är fullt normal när man bara köper en flaska vin.

Åke Jacobsson

Läs mer om