NĂ€r ska Katrineholm bli cykelvĂ€nligast – pĂ„ vintern?

Nu Àr det dags att Katrineholm levererar nÀr gÀller cykelsÀkerhet.

Nu Àr det dags att Katrineholm levererar nÀr gÀller cykelsÀkerhet.

Foto: Anton SwÀrdhagen

InsÀndare2024-02-20 11:06
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I tisdags morse cyklade jag omkull pÄ en oplogad, sÄ kallat prioriterad, GC-cykelbana som ska vara plogad innan kl. 7 pÄ morgonen.

Vi stĂ„r inför en nödvĂ€ndig omstĂ€llning för hur vi transporterar oss mellan hem och arbete. Att förflytta sig fossilfritt, till exempel med hjĂ€lp av promenad eller cykling Ă€r vad som MÅSTE underlĂ€ttas i en kommun. Ledande politiker sĂ€ger sjĂ€lv i sin framtidsplan och i media att det Ă€r ett omrĂ„de som kommunen ska bli bĂ€st i Sverige pĂ„. 

Eftersom jag sjÀlv jobbar med de hÀr frÄgorna sÄ vet jag att det Àr extremt lÄngt kvar till det mÄlet. MÄnga andra kommuner tÀnker pÄ ett betydligt mer offensivt sÀtt Àn vad Katrineholm gör.

Ansvarig tjÀnsteman gör sÀkert sÄ gott han kan utifrÄn sina snÀva ramar, det Àr politiken som mÄste tÀnka pÄ ett annat vis.

Det kommunen kan spara genom att dra ner pÄ snöröjning förlorar regionen och skadade personers arbetsgivare genom ökat vÄrdbehov och sjukskrivningar pÄ. Men som sagt, det Àr olika plÄnböcker Àven om det rent samhÀllsekonomiskt Àr korkat.

Att avvakta med plogning för att det fortfarande snöar och man inte vill göra om arbetet hÄller inte som förklaring och motiv. Det blev ÀndÄ sÄ att det plogades minst tvÄ gÄnger. Hade de dÄ valt att köra den första plogningen enligt sitt utlovade prioriteringsschema sÄ hade förmodligen jag inte skadat mig och mÄnga fler hade kunnat ta sig till sina arbeten betydligt mer riskfritt.

Statens vÀg och transportinstitut (VTI) har gott om forskning som visar pÄ att sopsaltning och offensiv vintervÀghÄllning lönar sig rent samhÀllsekonomiskt, Àven om det kostar mer för den specifika enheten. SÄ lÀnge Katrineholms kommun inte tÀnker utanför ramen för Service- och Teknikförvaltningens budget sÄ bromsas omstÀllningen.

Jag har i vinter fÄtt fler klagomÄl Àn nÄgonsin pÄ cykelbanan ut till Regionsjukhuset Karsudden. Jag Àr fullt medveten om att det har varit en ovanligt tuff vinter. Vi har drygt 500 personal dÀr jag försöker motivera sÄ mÄnga som möjligt att stÀlla bilen till förmÄn för fossilfri arbetspendling Àven vintertid.

Enligt mig Àr det kommunens uppdrag att underlÀtta mitt arbete för att skynda pÄ omstÀllningen. Det Àr ocksÄ en, i media, uttalad mÄlsÀttning frÄn ledande politiker.

Är det inte dags att leverera pĂ„ den mĂ„lsĂ€ttningen?