När ska Katrineholm bli cykelvänligast – på vintern?

Nu är det dags att Katrineholm levererar när gäller cykelsäkerhet.

Nu är det dags att Katrineholm levererar när gäller cykelsäkerhet.

Foto: Anton Swärdhagen

Insändare2024-02-20 11:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I tisdags morse cyklade jag omkull på en oplogad, så kallat prioriterad, GC-cykelbana som ska vara plogad innan kl. 7 på morgonen.

Vi står inför en nödvändig omställning för hur vi transporterar oss mellan hem och arbete. Att förflytta sig fossilfritt, till exempel med hjälp av promenad eller cykling är vad som MÅSTE underlättas i en kommun. Ledande politiker säger själv i sin framtidsplan och i media att det är ett område som kommunen ska bli bäst i Sverige på. 

Eftersom jag själv jobbar med de här frågorna så vet jag att det är extremt långt kvar till det målet. Många andra kommuner tänker på ett betydligt mer offensivt sätt än vad Katrineholm gör.

Ansvarig tjänsteman gör säkert så gott han kan utifrån sina snäva ramar, det är politiken som måste tänka på ett annat vis.

Det kommunen kan spara genom att dra ner på snöröjning förlorar regionen och skadade personers arbetsgivare genom ökat vårdbehov och sjukskrivningar på. Men som sagt, det är olika plånböcker även om det rent samhällsekonomiskt är korkat.

Att avvakta med plogning för att det fortfarande snöar och man inte vill göra om arbetet håller inte som förklaring och motiv. Det blev ändå så att det plogades minst två gånger. Hade de då valt att köra den första plogningen enligt sitt utlovade prioriteringsschema så hade förmodligen jag inte skadat mig och många fler hade kunnat ta sig till sina arbeten betydligt mer riskfritt.

Statens väg och transportinstitut (VTI) har gott om forskning som visar på att sopsaltning och offensiv vinterväghållning lönar sig rent samhällsekonomiskt, även om det kostar mer för den specifika enheten. Så länge Katrineholms kommun inte tänker utanför ramen för Service- och Teknikförvaltningens budget så bromsas omställningen.

Jag har i vinter fått fler klagomål än någonsin på cykelbanan ut till Regionsjukhuset Karsudden. Jag är fullt medveten om att det har varit en ovanligt tuff vinter. Vi har drygt 500 personal där jag försöker motivera så många som möjligt att ställa bilen till förmån för fossilfri arbetspendling även vintertid.

Enligt mig är det kommunens uppdrag att underlätta mitt arbete för att skynda på omställningen. Det är också en, i media, uttalad målsättning från ledande politiker.

Är det inte dags att leverera på den målsättningen?