Hur upphandlar egentligen Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland färdtjänst och sjuktransporter? När jag som skattebetalare undersökt hur den senaste upphandlingen har utformats kan jag snabbt finna allvarliga brister.
Upphandlingen bygger på att lägsta pris för tjänsten ska vinna kontraktet. I upphandlingen anges därför kravnivåer som ska uppfyllas av den som vinner kontrakt. En av de viktigaste definitionerna av utförarens åtagande är:
"God kvalitet på särskilda persontransporter som färdtjänst, sjukresor, skolskjuts och omsorgsresor är viktigt av flera anledningar. Många av de som reser har särskilda behov och det innebär att särskild hänsyn behöver iakttas från transportörens sida. Resenären ska vara nöjd med resan. Detta innebär att resan är säker, punktlig, trygg och genomförs med gott bemötande och service."
Att på något sätt ha kontroll över uppfyllandet av dessa luddigt formulerade krav torde inte vara möjligt. De är inte ens definierade som begrepp i upphandlingen, till exempel vad menas med en nöjd resenär, eller vad är en trygg resa.
Mitt råd är därför att ta kompetent hjälp med att upphandla rätt sak, nämligen ett bra resultat för den medborgare som behöver tjänsten, och se till att detta "bra resultat" definieras tydligt i upphandlingsunderlaget.
Som skattebetalare vill jag därför påpeka att det faktiskt är medborgarna som är kunder i systemet, och har rätt att få ett bra resultat av den upphandlade tjänsten. Detta tycks inte vara uppenbart för de som styrt över den senaste upphandlingen av färdtjänst och sjuktransporter.
Sörmländsk skattebetalare