Lite smidighet efterlyses

Insändare2015-03-10 07:26
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändaren "Kan avgifterna variera så mycket?" publicerad 6 mars.

Vi, som råkar vara till åren komna och därmed fått diverse krämpor, vill naturligtvis kunna få komma till vårdcentralen för kontroll oavsett det gäller landstingsdrivna eller privatdrivna sådana. Som patient är man inte alltid insatt i privatdrivna vårdcentralers språkbruk och termer, men under alla år vi gått hos landstingsdrivna vårdcentraler har vi fått en läkartid för kontroll av blodtryck, blodfetter och annat som hör till då man konsumerar läkemedel mot detta och det har i de flesta fall räckt att man ringt och sagt att man vill ha en årlig kontroll. Har det varit någon oklarhet vid beställning "hälsokontroll" har personalen faktiskt frågat vad man egentligen syftar på. Det är inte första gången Vår vårdcentral talar om för äldre patienter då de försöker få till en årlig kontroll, att detta besök kostar 2 000 kr. En specifik hälsokontroll brukar begäras av till exempel försäkringsbolag då man vill teckna en ny försäkring, men hur troligt är det att pensionärer tecknar ny livförsäkring? Är personalen lyhörd kan de ställa följdfrågor och därefter ge patienten tid för ett läkarbesök med provtagningar. Varför inte ge oss en lista på vilka olika fackuttryck vi som patienter ska använda oss av så att även kontaktpersonen på Vår vårdcentral förstår oss. Lite smidighet önskas.

Barbro K

Läs mer om