Låt tioåringar slippa betyg

Insändare2015-01-30 16:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sveriges främsta framtidsutmaning är att vända utvecklingen i skolan. Alla barn har rätt att nå kunskapsmålen. Skillnaden mellan olika skolor växer och klyftorna mellan elever ökar. Det måste vi förändra. Betyg i högre årskurser är ett bra mätinstrument, förutsatt att de sätts på ett rättvist och likvärdigt sätt. Annars förlorar betygen sitt värde. Socialdemokraterna vill stärka den externa kontrollen av betygsättning. De nationella proven bör rättas av någon utan koppling till skolan vars prov rättas. Vi vill att betygsöverenskommelsen ska ligga fast och betyg ska ges först från årskurs 6.

Alliansen planerar att med stöd av SD införa betyg redan från årskurs 4. Trots att förslaget har sågats av en majoritet av remissinstanserna, inklusive lärare och rektorer. Båda lärarfacken är emot, liksom Skolverket och Skolinspektionen. Det finns ingen vetenskaplig grund för att tidiga betyg har positiv effekt på lärandet. Senast var flera professorer i Vetenskapsakademin kritiska mot betyg i fyran.

Alla barn i årskurs 4 förstår inte att betyg mäter deras kunskap – inte deras värde. Betygen riskerar att skada deras självbild och självkänsla. Lärarna vet redan vilka barn som behöver extra stöd. Föräldrarna behöver inte heller betyg utan får en mer samlad bild med utvecklingssamtal. I många kommuner följer föräldrar dessutom sina barns individuella utvecklingsplan via nätet. Skolan behöver resurser och arbetsro, inte tidigare betyg.

Tommi Lycke (S)

Läs mer om