Svar till Leif Johansson med anledning av hans insändare "För mig var det rena skämtet", publicerad 18 januari.
Jag vill be dig om ursäkt för hur du blivit behandlad av oss i vården. Som patient har du, som du helt riktigt skriver, rätt att välja sjukhusmottagningar, slutenvård och landstingsfinansierad privat vårdgivare var du vill inom länet. Vår personal ska inte neka patienter att söka sig vidare om det är patientens vilja. Sörmlands sjukhus finns till för alla länets invånare och som patient har man rätt att vända sig vart man vill, till mottagningar som ligger en bit ifrån hemorten, eller utanför länet om det är ett bättre alternativ.
När det gäller problemen med att få hjälp med hörapparat, som du tar upp i din insändare, är det uppenbart att väntetiden du beskriver är allt för lång. I hela länet har öron-, näsa- och halskliniken under en tid haft svårt att möta det behov som finns. För att minska köerna har en särskild satsning gjorts som gör att privata kliniker under tre år hjälper oss med utprovning av hörhjälpmedel vilket förbättrar vår tillgänglighet. En sen tröst till dig men ändå en förklaring till det du varit med om.
Vi kommer under året se till att kunskapen om patienternas rättigheter att själv välja var man vill söka vård blir tydligare ute i våra verksamheter för att situationer som de du varit med om inte upprepas. Jag vill också slå ett slag för "Valfrihet- och vårdgarantiservice i landstinget Sörmland". Dit kan alla med funderingar över väntetider till vård eller möjlighet att vända sig till andra vårdgivare, privata eller utanför länet, vända sig för att få besked. Telefon 0155-24 77 30 eller information på webben, www.landstingetsormland.se/Halsa-vard/regler-rattigheter/Valmojligheter/
Jörgen Striem, hälso- och sjukvårdschef, landstinget Sörmland