Svar till Insändare med rubriken "Måste bli bättre ordning på bussar" publicerad 25 juni.
Vi beklagar att din resupplevelse inte blev som den skulle. Vi har utifrån er beskrivning följt upp händelsen med entreprenören Nobina då vi tidigare inte fått någon rapport kring detta. Orsaken till förseningen vid den aktuella avgången var att en resenärs beteende krävde polisingripande.
Vi har tyvärr hittills endast möjlighet att erbjuda information vid oplanerade störningar i busstrafiken i Katrineholm när resenär själv kontaktar kundtjänst under öppettiderna. Detta har stora begräsningar och investeringar är på väg. Bland annat kommer ett nytt GPS-baserat system för information om bussens position i realtid att upphandlas inom en snar framtid. Denna omfattar hela Sörmlands län och samtliga Länstrafikens bussar. I kombination med ett nyligen beslutat uppdrag om att utöka öppettider i kundtjänst kommer detta innebära att det dels går att få information om bussens beräknade ankomsttid via att ringa kundtjänst en större del av dygnet än i dag, dels att få informationen via exempelvis appar och internet. Vid flera av länets större hållplatser och bytespunkter kommer det också sannolikt att finnas displayer med motsvarande information. Investeringen innebär även att vi lättare får möjlighet att överväga att sända kompletterande fordon som kan genomföra den förväntade resan.
Det kommer bli bättre ordning på bussarna.
Oskar Jonsson
Strategisk Chef
Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet/ Länstrafiken