Kejsarens nya kläder

Insändare2013-12-09 08:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<p>Brains & Bricks forskningsresultat om transporter via järnväg som redovisades på kommunstyrelsens senaste möte i november skapade nya frågor. Hur kunde vi starta KLC, Katrineholms Logistik Centrum, med vetskapen om de stora kostnadsskillnaderna i transporter mellan lastbil och tåg?</p> <p>Miljönyttan via järnväg är självklar men med den aktuella prisskillnaden kommer KLC stå tomt länge om inte det kommer nya beslut om exempelvis ny förändrad dieselskatt i hela Europa.</p> <p>Jag frågade hur länge man känt till dessa fakta om prisskillnaderna - svaret blev cirka tio år. Alltså måste vi i kommunen känt till detta viktiga faktaunderlag vid bildandet av KLC projektet 2008. Om inte så undrar jag hur vi i Katrineholm ska kunna konkurrera med Europas lastbilsflotta mot en järnvägsburen dyrare och ibland mer tidskrävande frakt?</p> <p>Varför ska fraktbolagen välja järnväg om det kostar så mycket mer? Bara omlastningskostnaderna överstiger fraktkostnaden på lastbil vid vissa sträckor.</p> <p>Mina frågor i dag:</p> <p>Hur ska vi i Katrineholm kunna sälja logistik, lager och frakt via järnväg när marknaden inte är beredda att betala detta?</p> <p>Vem ska KLC-projektet övertyga? Oss politiker, medborgare eller kunderna om hur förträffligt KLC är?</p> <p>Rapporten och artikeln KK skrev för drygt en vecka sedan kommer få en annan dimension när verkligheten besannas. Är det en ny kostym av "Kejsarens nya kläder?" Vad är reservplanen för KLC? Mycket bra etableringsmark inför framtiden finns färdig i Katrineholm med nära till järnväg. Låt oss bredda blicken och fylla kostymen.</p> <p>Joha Frondelius</p> <p>Kristdemokraterna</p>
Läs mer om