Telia har inte så trevliga försäljningsmetoder. Jag bor i ett hyreshus med Telias fiber-LAN indraget i huset. Jag har ett kombinationsabonnemang med bredband för dator och bredbandstelefoni. Eftersom jag har 17 fria tv-kanaler, som ingår i hyran, har jag inte brytt mig om att skaffa digitalbox med ytterligare kanaler.
Jag betalar för en bredbandshastighet om 100 MBit per sekund men får sällan ut mer än 30-50 MBit per sekund. För något år sedan ringde en man från Telia på dörren och frågade hur bredbandet och internetanslutningen fungerade. Jag trodde han kommit för att åtgärda något fel, men det visade sig att han var försäljare.
För någon vecka sedan hände samma sak igen. En man från Telia ringde på dörren och undrade hur bredbandet och fiber-lanet fungerade. Jag frågade mannen direkt denna gång om han var försäljare, men detta nekade han till. Han var konsult, sa han, och uppvisade legitimation på detta. Mannen tog noga reda på alla problem jag hade, men han ville också ha min e-postadress och mitt telefonnummer.
Därefter började han erbjuda 48 tv-kanaler och högre bredbandshastighet för ett obetydligt högre pris än vad jag nu betalar. Jag tackade vänligt men bestämt nej. Trots detta ville han att jag skulle underteckna ett papper innan han gick. Jag undrade varför. Jag hade inte beställt något, bara påpekat sådant som inte fungerar tillfredsställande.
Jag tycker om inte om denna typ av marknadsföring och önskar att Telia upphör med denna. Håll åtminstone isär på vilka personer som är servicetekniker och vilka som är försäljare.
Ingemar Andersson