Elever på Kunskapsskolan har en annan syn på skolan och når högre resultat. En undersökning, som genomfördes av "Friskola.se", visar att elever som går på privata skolor med fungerande och utvecklade arbetssätt uppnår tydlig framgång. Det framgår även i undersökningen att elever på friskolor överlag uppnår mjukare faktorer som till exempel högre stimulans, bättre studiero, och en övergripande nöjdhet. Dessa konsekvenser ser jag som positivt.
Jag, som är elev på Kunskapsskolan Katrineholm, upplever stora kontraster mellan kommunala skolor och Kunskapsskolan. Jag, som anser mig själv vara en motiverad elev, anser att miljön runt kommunala skolor bidrar till en omotiverad känsla. Jag upplever att otryggheten är mycket större på en kommunal skola än på Kunskapsskolan. Att otryggheten upplevs som större på en kommunal skola beror på, tror jag, att arbetssättet inte förutsätter lika mycket planering som det gör på Kunskapsskolan.
För mig är det viktigt att elever som känner att man inte skulle trivas med Kunskapsskolans arbetssätt, inte väljer de privatiserade alternativen. Det kan leda till att fler omotiverade elever kommer till Kunskapsskolan och förstör tryggheten.
Jag oroar mig för hur kommunen och Kunskapsskolan ska kunna ta hand om de elever som blir missnöjda, om kommunen genomför tankarna kring nya, kommunala skolor och “slår ihop” elever från olika skolor. Det finns en viss risk att missnöjda elever kommer att vända sig till de privatiserade alternativen. En skola med för många elever bidrar till otrygghet och sämre resultat.
Alina Byström Östlund, Katrineholm