Hur kan något bli dyrare men sjunka i kvalitet?

Om priserna höjs så ska kvaliteten på bussarna och servicen också höjas, anser signaturen "Sen och frusen student"

Om priserna höjs så ska kvaliteten på bussarna och servicen också höjas, anser signaturen "Sen och frusen student"

Foto: Niklas Holm

Insändare2023-12-14 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under de senaste åren har priserna för kollektivtrafiken ökat men kvaliteten har sjunkit enormt.
1 januari 2019 började Sörmlandstrafiken höja priser på alla sina tjänster och för varje år som har gått sedan dess så har deras priser höjts ännu mer, men kvaliteten har försämrats. 
Mellan åren 2018 och 2024 höjdes priset på en periodbiljett från 860 kr till 1 040 kr för vuxna och från 570 kr till 690 kr för studenter, en procentuell ökning på över 20 procent för både vuxna och de studerande. Samtidigt som det hände tog Sörmlandstrafiken bort linje 700 som åkte mellan Vingåker, Katrineholm, Flen, Malmköping och Eskilstuna. 
Med prishöjningar som nu pågått i några år förväntar man sig att kvaliteten på bussarna ska öka men det har varit motsatsen.

Bussarna är sena, sällan rena, sätena går inte att justera och ibland till och med fattas det några säten eller så är de trasiga. Busschaufförerna kör också ofta väldigt, väldigt fort och osäkert.

Det är väl ingen som missat att det är inflation i Sverige idag, men den har inte pågått sedan 2018, och hur mycket är det egentligen försvarbart att höja priserna på ett kollektivt färdmedel som så många ekonomiskt begränsade är beroende av.

Om priserna höjs så ska kvaliteten på bussarna och servicen i Sörmlandstrafiken också höjas!