Har turismen ökat genom marknadsföringen?

Insändare2015-07-02 12:26
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några år sedan kostade Gröna Kulle på sig att skapa ett Marknadsföringsbolag för Lustgården Katrineholm m.m. och turismnäringarna.

Ett sådant marknadsföringsbolag ska använda alla medel för att få besökare/turister till orten för att gagna besöksnäringar och kommers.

Jubileer kan vara en anledning att fira/besöka orten. Det borde vara marknadsföringsbolagets budget som bidragit med de tre miljoner man nu tar från oss via kommunen. Självklart är de pengarna inte en kostnad utan arbetskapital för mångfalt mera inkomster från all ökad turism som ska bli följden av satsningarna.

Tävling ordnades för förslag till hur pengarna ska användas inför firandet. Hur bedömdes förslagen? Ett delförslag var Kultur, vilket ingen kan tala om vad det är?! När man ska anordna aktiv underhållning vid en träff i föreningssammanhang slutar alla ansträngningar som regel med en tipspromenad. Så även här, där den kallas lustjakt. I övrigt går de vinnande förslagen ut på hinderbana/klätterställningar som gör det besvärligt för besökande, som om inte trafikhindren vore tillräckligt! Dessutom, plantering av 100 nya fruktträd, en riktig turistmagnet! Övriga vinnande förslag saknar originalitet som skulle kunna få folk att strömma till.

Har Turism och Marknadsföringsbolaget planerat att nyttja jubileet för att få hit turister? Har turismen ökat i Katrineholm sedan bolaget bildades?

KAJ  

Läs mer om