Köpte en kyl och frys av märket Samsung side by side på Elektrotjänst i Katrineholm i oktober 2012.
Det var fem års konsumentgaranti på kylen o frysen. I dag 22/7 2014 slutade skåpet att fungera. Men det är väl inga problem tänkte jag i min enfald, det är ju bara att ringa Elektrotjänst så fixar de problemet. Men tji fick jag. Ansvarig på service sa att de blivit av med servicen på Samsungs sortiment. Vederbörande lyckades till slut få fram ett telefonnummer. till dem som dirigerade ut servicen nämligen Skandinavien Service Solution, efter stor irritation från min sida.
Där träffade jag en ytterligare en som inte kunde göra någonting för de tog bara order från Samsung. Nytt nummer. Och irritationen växte. Efter ännu en lång väntan svarade en annan man som naturligtvis inte heller hade något ansvar men skulle naturligtvis försöka hjälpa mig om jag nu hade kvittot kvar. Det hade jag och vederbörande fick alla uppgifter som jag kunde läsa ut på kvittot. Han var ganska nöjd "men" han skulle ha ett serienummer, som stod på en liten lapp på vänster sida inne i skåpet.
Med en så liten text som det måste vara näst intill omöjligt att läsa rätt framifrån mycket mindre att läsa den med huvudet inne i skåpet och böjt åt sidan. Jag sa att det måste väl vara enklare att skicka ut en servicekille så fick de själva läsa ut det, jag hade ju garanti. Men se det gick inte. Inget serienummer, ingen servicekille. Jag behöver väl inte tala om att humöret närmade sig kokpunkten med stormsteg.
Efter uppletande av läsglasögon och ett starkt förstoringsglas lyckades jag tyda ett antal siffror och bokstäver så blev mannen nöjd. Han talade om för mig att de som beordrade ut någon serviceföretag skulle ringa mig inom 2-5 arbetsdagar och vilket företag som skulle komma och sedan skulle det serviceföretaget höra av sig till mig om när de kunde komma.
Är det här klokt? Jag ägnade drygt 2 timmar till de här samtalen och vet fortfarande inte vem det är som kommer och framför allt om det kommer någon över huvud taget. Varför upplyser inte säljande företag att vissa märken har den här tågordningen.
Och vem har egentligen ansvaret när någonting går sönder? Är det bara köparen som har ett ansvar? Hur många är som drabbas av sådant här dagligen? Hur många orkar att ta strid eller bara orkar ta sig igenom alla telefonköer? Hur många gamla och sjuka blir utan hjälp för att de inte orkar ta strid. Ringde konsumentverket medan jag hade allt i minnet men de hade bara telefon tid mellan 9:00-15:00. Så det blir morgondagens problem.
Björn Andersson