"Har ännu inte fått något svar"

Insändare2015-04-16 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vill ge en kommentar till insändaren "Hur har vår sjukvård blivit?" publicerad 13 april.

Reagerade när jag läste din insändare, signaturen Ledsen patient. För det första, mig veterligen så finns det inga kardiologer (hjärtspecialister) på Kullbergska sjukhuset i Katrineholm numera. Då du skrev att du inte skulle bli mottagen i Eskilstuna var det detta jag reagerade så starkt på. Jag ringde själv till Mälarsjukhuset för ett par år sedan för att beställa tid. Fick då svaret att jag tillhörde Kullbergska sjukhuset, så jag fick ingen tid. Jag anmälde då detta till Patientnämnden, men har ännu inte fått något svar trots påstötning.

Anledningen att jag gjorde en anmälan var den skrivna policyn som finns i Sörmlands landsting. Här står följande: "Du som är folkbokförd i Sörmland har möjlighet att välja sjukhusmottagningar och slutenvård samt landstingsfinansierad privat vårdgivare vart du vill inom länet. Landstinget Sörmland har inget remisskrav för specialistbesök vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna, Kullbergska sjukhuset i Katrineholm och Nyköpings lasarett."

Läser man detta är ett nekande lika med tjänstefel. Ring gärna Landstingets växel 0155-24 50 00 och be att bli kopplad till valfrihets- och vårdgarantservice. Själv går jag numera privat hos Stockholm Heart Center (SHC). Där var de förvånade att Landstinget opererade in utrustning för 100 tusentals kronor utan att se till att den fungerade. Har Pacemaker, CRT och ICD inopererat. Efter behandling hos SHC mår jag nu bra, och hoppas att du kan få göra detsamma.

Lycka till

Läs mer om