Glädjande trend

Insändare2015-07-14 09:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I radioprogrammet Kropp och själ den 11 juli behandlades den nya trenden hos ungdomen, nämligen att avstå från alkohol. Detta budskap är ju väldigt glädjande för alla som vet vilka tragedier alkohol och droger ställer till med för många människor.

Även samhällets kassa mår bättre, när antalet vårdbehövande minskar. I den andra änden sitter alkoholbranschens intressenter. Antagligen får dess marknadsförare och lobbyister order om att med lämpliga medel möta "hotet" om en nyktrare befolkning.

Hittills har branschen kunnat idka produktplacering i TV-program ganska obehindrat. Exempelvis placerar man ölburkar och vinflaskor i scenerier där mat lagas och fester skildras. Även dokusåpor är tacksamma ställen för sådan smygreklam.

Branschen kommer nog inte att stillatigande åse hur inkomsterna minskar. Så, om inte lagstiftningen hänger med bättre, kommer antagligen både reklam och smygreklam för alkohol att öka, ifall den nyktra trenden förhoppningsvis fortsätter växa.

IN

Läs mer om