Svar till "Nya skolsatsningar är redan verklighet här" publicerad 25 april. Skolan är viktig för hela Sveriges utveckling. Under ett stort antal år, ja faktiskt under nästan hela min tid som lärare 1967- 2006, har Socialdemokraterna styrt Sverige. Katrineholms skolor har sedan kommunaliseringen styrts av Socialdemokraterna.
Under dessa 39 år har det hänt många saker: Nya skolplaner. Nya idéer om läsundervisning (till exempel läsning på talets grund), matteundervisning (till exempel mängdlära). Betygen togs bort och ersattes med utlåtanden och samtal. Ämnen har bytt namn och samlats under beteckningar (till exempel OÄ, natur- och samhällsvetenskap). Lärarutbildningen har förändrats (till exempel tidigarelärare, senarelärare). Speciallärarutbildningen togs bort. Gamla begrepp har tagits bort (till exempel lågstadiet, mellanstadiet). Nya begrepp har införts (till exempel 1-9 skolor). Klassernas elevantal har ändrats, men klassrummen är inte byggda för stora klasser. Under ett antal år var det modernt med åldersblandade klasser, enligt förskolemodellen, de stora hjälper de små. Skolans uppgifter utvidgades (till exempel fluorsköljning, simundervisning och läxläsning). Lärarnas arbete förändrades (till exempel arbetsförlagd tid, lärarlagsarbete, lärararbetsrum inrättades och försågs med ett antal skrivbord, några datorer och en telefon). Detta är bara ett axplock.
Alla förändringar var inte bra men alla var inte heller dåliga men resultatet blev, och nu citerar jag insändaren:
"Förlorarna är de elever som är i behov extra stöd och uppmärksamhet. Elever med goda förutsättningar hemifrån klarar sig oftast bra i vilket skolsystem som helst".
Skolan är för viktig för att den ska förvandlas till politiska poänger. Insändarskribenten glömmer tyvärr historien om den svenska skolan. Jag har arbetat i den och upplevt den. Försämringen av elevernas skolresultat har skett under många år och lärarna har arbetat med och under de förhållanden som tilldelats dem av beslutsfattarna.
Gammal lärare