Man löser inte skolans problem genom att tillsätta förstelärare med 5 000 kronor mer än arbetskamraterna. Tvärtom, ökade klyftor skapar sämre klimat överhuvudtaget. Nej, skolan behöver bättre motiverade elever, bättre disciplin och bättre studieteknik.
Det är inte vettigt att börja med något nytt i stor skala. Tänk om bilfabrik har en helt ny motor som är otestad och sätter in något helt oprövat i alla nya bilar. Det skulle gå åt skogen.
Normalt startas ett pilotprojekt i liten skala. Då börjar man inte med att utse förstelärare och ger dem 5 000 kronor mer än kollegerna. Det vore dömt att misslyckas. I stället borde man välja ut exempelvis tio klasser i hela landet och börja med att införa bättre motivering och disciplin. Därefter utvärderar och korrigerar. Det är viktigt att testa sig fram. Därefter kan man förbättra inlärningstekniken, testar och korrigerar. Genom prover och statistik syns elevernas förändringar. Därefter kan det vara moget att utöka det hela.
På det sätt som det nu genomförs är det destruktivt för helheten. Typiskt för högeralliansen.
Sunt förnuft