Här kommer ett svar till insändaren "En tjej i årskurs 9" publicerad 2 september.
Som rektor blir jag stolt när en av mina elever tar ett individuellt samhällsansvar. I Katrineholms-Kuriren den 2 september läser jag insändaren från tjejen i årskurs nio, som tar upp klasstorlekarna på vår gemensamma skola. Jag vill gärna möta dig, min elev, på samma insändarsida som du själv använt för att göra din röst hörd.
Dagen då insändaren publicerades, hade vi elevråd på Södra skolan. Då pratade vi om just gruppstorlekarna och vad som är på gång just nu. Innan sommaren beställde vi nya möbler. Det har varit lång leveranstid, men vecka 39 kommer de. Äntligen!
Mina medarbetare jobbar stenhårt varje dag för att anpassa undervisningen och ge särskilt stöd. Varje vecka följer lärarna upp sina elevers behov, tillsammans med kollegorna i arbetslaget. De har också särskilda möten, med fokus på elevernas utveckling.
Förra läsåret ökade Södra skolans meritvärde. Dessutom var fler nior behöriga till gymnasiet än året innan. Bakom det ligger elevernas hårda arbete, och att lärarna brinner för sitt jobb och bryr sig om att ni ska lyckas!
Södra skolans resurser kommer från den skatt som medborgarna i Katrineholm betalar. Alla Katrineholms skolor får en så kallad elevpeng per elev. Det innebär att budgeten varje skola har till sitt förfogande är summan av sina elevpengar. Sedan väljer varje skola hur man vill fördela sina resurser.
Om vi väljer att ha små klasser, räcker bara pengarna till en lärare per klass, inga övriga resurser eftersom det inte blir några pengar över. Om vi i stället väljer att ha något större klasser, får vi pengar över så att det räcker till speciallärare och elevassistenter – både i och utanför klassrummet. De elever som behöver stöttning får det i mer individanpassad form.
Med andra ord är orsaken till de större klasserna att vi, utifrån de resurser vi har, vill ha större kraft att anpassa undervisningen och att ge särskilt stöd. Jag ser fram mot att, tillsammans med elever, pedagoger och föräldrar, fortsätta arbetet för Södra skolans utveckling mot ökad måluppfyllelse.
Andreas Wetell
Rektor vid Katrineholms skolor, Södra skolan