Nu är vintern här och det betyder med säkerhet en sak, stormar och med det utslagen tågtrafik. När stormarna Simone och Sven slog till mot Sydsverige stod järnvägen still. Helt still, och i de flesta fall fanns inte kapacitet för att sköta ersättningstrafiken med buss trots att vägarna i det stora hela var farbara. Men det är inte bara vid stormarna det blir problem, det börjar redan tidigare än så. Någon som hört talas om löv på spåren?
Hala spår gör att tågen inte kan bromsa eller starta effektivt och därmed uppstår i bästa fall förseningar och i sämsta fall fullskaligt tågkaos. Det är väldigt märkligt att detta kommer som en överraskning varje år men så är det. När sedan den första snön kommer är oftast vägarna fullkomligt farbara medan järnvägen återigen inte klarar av det svenska klimatet. Tågkaos är mer regel än undantag på vinterhalvåret vilket vi redan sett prov på.
Regering och riksdag kan satsa stora belopp på upprustning av järnvägen men det kommer ändå inte förändra det faktum att vägen är det säkraste stället att befinna sig om man har en tid att passa.
Bilen tar dig dit du vill, när du vill och med vem du vill och nästan i vilket väder som helst. I ett land där höst och vinter varje år ställer till problem för tågtrafiken är det därför inte bara lämpligt, utan nödvändigt, att ladda upp med alternativ till tåg och buss.
Bussen har inga problem med blöta löv eller snö utan tar sig fram där det behövs. Om jag vore kollektivtrafiksresenär skulle jag vara oerhört angelägen om att trafikbolagen har ersättningstrafik som klarar av ett tågstopp i rusningstrafik. För vi har ju sett hur det blir när året går mot senhöst och vinter, kommer stormarna då står järnvägen still.
Lennart Bengtsson
www.bilfront.org