Dags att begränsa avregleringar

Insändare2014-06-16 16:42
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SEKO, service- och kommunikationsfacket, har modigt och med kraft gått ut i strejk som hittills omfattar spårtrafiken i Öresundsregionen, men på väg att trappas upp. Konflikten grundar sig i att det franska storföretaget Veolia, som driver verksamheten efter upphandling, har sagt upp 250 fast anställda tågvärdar och bett dem att söka om sina jobb med sämre, osäkrare anställningsvillkor. Sekos strid rör principerna på hela den svenska arbetsmarknaden där bland annat anställningstryggheten blivit allt sämre de senaste 15 åren. Vår lokalavdelnings styrelse stöder Sekos kamp för värdiga arbetsvillkor.


Vi ser orsaken till konflikten i avregleringen av vår järnväg, privatiseringarna, som uppenbart är ett misslyckande: återkommande vinterkaos, bristande underhåll och förseningar. Pendlare och andra resenärer drabbas. Kollektivtrafiken blir mer svåröverskådlig och sämre av att det mesta ska läggas ut på entreprenad eller konkurrensutsättas. Vid upphandlingar väljer politikerna konsekvent den billigaste utföraren. Veolia vann upphandlingen om Öresundstrafiken genom att lägga ett bud som var 53 miljoner lägre än närmaste konkurrent. Jakten efter lägsta pris leder förstås till dumpade arbetsvillkor, ökad stress för personalen och förseningar för resenärerna.


Det är dags att tydligt begränsa avregleringar och marknadsanpassningar. Marknadens aktörer klarar inte av att sköta spårtrafiken. Sverige behöver en offentligt finansierad, organiserad och utförd spårtrafik.

Allt stöd till Sekos kamp! För en hela folkets järnväg!

Styrelsen/

Eva Hellberg

Göran Svenningson

Visions lokalavdelning

Katrineholm-Vingåker

Läs mer om