Busstrafiken planeras utifrån resebehov

Vi planerar vår trafik utifrån ett helhetsperspektiv. Skriver Johan Tollén, kollektivtrafik, Region Sörmland och Johnny Ljung, Katrineholms kommun.

Vi planerar vår trafik utifrån ett helhetsperspektiv. Skriver Johan Tollén, kollektivtrafik, Region Sörmland och Johnny Ljung, Katrineholms kommun.

Foto: Rebecka Jonsson

Insändare2021-05-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren: ”Katrineholms stadsbussar måste vara Ebberöds bank” den 25/5.
Hej!

Vi planerar vår trafik utifrån ett helhetsperspektiv där befintliga resurser ska tillgodose resebehovet för så många som möjligt. Utöver ett basutbud med fokus på tillgänglighet och service för Katrineholms invånare är det resebehovet som ligger till grund för utökningar. Det vill säga: vi kan inte motivera att utöka linjer utöver basutbudet till platser där resebehovet är lågt.

Majoriteten av de platser du nämner har en hållplats inom ett par hundra meter. Däribland Kulturhuset Ängeln och Katrineholms bibliotek som har hållplats Rosenbusken inom 200 meter. Vi är ingen taxiverksamhet som kan erbjuda alla resenärer transport direkt till porten och 200 meter bedöms som skäligt gångavstånd. Inte bara av oss utan också på andra håll i branschen. För många hållplatser och stopp får dessutom negativa konsekvenser för linjens restid, punktlighet och attraktivitet. Lövåsen och Djulö är två områden där vi ser ett behov att utveckla och vi har också med det i vår framtida trafikplanering.

Angående ditt påstående att ”alla bussar går tomma” har vi haft ett minskat resande pga restriktioner under pandemin. Det finns också tider på dygnet då resandet är lågt även normalt, men det ingår i vårt uppdrag att erbjuda alternativ för de som behöver resa dessa tider. 

Gällande mindre bussar tittar vi på ett pilotprojekt för sådana flexibla trafiklösningar. Om det faller väl ut kommer vi titta på att införa det i vissa tätbebyggda områden i länet.