Svar till signatur L-E S.
Först och frÀmst, varken jag eller andra företrÀdare för tÄgtrafiken i Sörmland Àr nöjda med hur det fungerat under vÄren. Det Àr dÀrför MÀlardalstrafik har stÀllt och fortsÀtter att stÀlla hÄrda krav pÄ MTR, som kör MÀlartÄg. Det inkluderar precis som insÀndarskribenten skriver viten och avdrag nÀr tÄg stÀlls in och Àr försenade.
Det har gett effekt och gÄr Ät rÀtt hÄll, Àven om det gÄtt för lÄngsamt. FÀrre tÄg stÀlls in och fler tÄg Àr i tid. I maj var exempelvis 87 procent av MÀlartÄgen i tid pÄ Norrköping-Nyköping-Stockholm och 96 procent av all tÄgtrafik pÄ denna linje kördes. För tÄgen pÄ linjen Hallsberg-Katrineholm-Stockholm var lika stor andel tÄg i tid, 87 procent, och dÀr kördes 97 procent av all tÄgtrafik.
MTR fortsĂ€tter att arbeta intensivt med en omfattande Ă„tgĂ€rdsplan â att bryta ingĂ„nget avtal skulle inte gynna resenĂ€rerna som skulle drabbas av de problem som skulle uppstĂ„ i en sĂ„dan situation. DĂ€rför Ă€r det i nulĂ€get inte en aktuell frĂ„ga. Allt fokus behöver ligga pĂ„ att leverantören ska leva upp till kraven i avtalet. Nu stĂ„r vi inför en sommar dĂ€r bristen pĂ„ lokförare i hela landet Ă€r vĂ€ldigt hög. Men genom att MĂ€lartĂ„g nu infört sommartrafik tvĂ„ veckor tidigare Ă€n planerat rĂ€knar vi med trafik i sommar som resenĂ€rer kan lita pĂ„ â och under tiden fortsĂ€tter MTR att utbilda och rekrytera fler lokförare för att stĂ„ rustade inför hösten.
Totalt sett kör MĂ€lartĂ„g â trots att sommartrafiken pĂ„ vissa linjer inletts tidigare Ă€n brukligt â mer trafik i sommar Ă€n nĂ„gonsin tidigare. Jag vill Ă€n en gĂ„ng poĂ€ngtera att jag inte Ă€r nöjd med situationen Ă€ven om det blivit bĂ€ttre.