Betraktaren äger rätten till tyckande

Insändare2014-11-13 07:43
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Varför valdes just det konstverket" publicerad 29 oktober.

Under de senaste åren har Katrineholms kommun, som tidigare skrivits, gjort medveten satsning på den offentliga konsten som i många fall har skapat debatter, reflektioner och uppskattning. Bland de uppmärksammade konstverken finns bland annat Motorisk scenografi (Vandrande husen) av Annika Oskarsson och Thomas Nordström, 3 Malanganer av Lenny Clarhäll och Änglaspel av Kent Karlsson. Konst som placeras i den offentliga miljön skapar en attraktivitet till kommun och identitet till platsen. Den konsten blir också mer tillgänglig för allmänheten och ger på så vis betraktaren möjligheter att själv skapa sig en bild och reflektion om den offentliga konsten och dess placering. Detta skapar aktiva debatter, synpunkter och analyser, därför vore det fel av mig att ge en "djupare" analys av ett enskilt konstverk.

All konst i den offentliga miljön har i någon form ett syfte och mening utifrån valet av konstverk och/eller platsen för densamma. Dock kan processen för val av konstverk och plats se olika ut. Vid ett flertal tillfällen har vi en plats att förhålla oss till där vi sedan bjuder in ett antal konstnärer som skissar på förslag. Valet av konstnärer görs utifrån en dialog med konstnärerna som tidigare har arbetat med offentlig miljö och hur de i sitt samtida konstnärskap kan förhålla sig till den givna platsen. Därefter träffas en jury med politiker och tjänstemän i kommunen samt konstnärer med sakkunskap. Denna jury väljer sedan ut en av konstnärerna som får uppdraget. I andra fall gör kommunen ett aktivt val att direkt bjuda in en konstnär som får ett uppdrag då denna sedan tidigare är känd för sina offentliga uppdrag och den konstnärens verk passar in till den givna platsen. Ett exempel på detta är Motorisk scenografi.

De konstverk som under de senaste åren har placerats ut i Katrineholms offentliga miljö och där Motorisk scenografi är en av dessa, är gjorda av konstnärer som i sina arbetsmetoder förhåller sig till samtiden och med det arbetar tematisk med den samhällstruktur som styr och påverkar i vårt samhälle. Detta i sin tur påverkar konstverkets utformning och symbolik som gör att det blir intressant och angeläget. Men det är betraktaren själv som till sist äger rätten till sitt eget tyckande om konsten och med det kan verket bara vara lekfullt lustfyllt eller ha den allvarligare underton som ofta konstnären eftersträvar.

Truls Olin

Chef allmänkultur

Katrineholms kommun

Läs mer om