Måndagen den 6 juli i år så drabbas vår familj av en stor chock. Fia som katten heter drabbas på förmiddagen av okontrollerade kramper och ligger och ylar i stor smärta, till följd av detta blir hon också medvetslös. Familjen blir villrådig och vi vet inte vad vi ska ta oss till, vår älskade familjemedlem håller på att lämna oss. Vi förstår att vi måste göra något för att hjälpa henne, det vill säga avsluta hennes lidande så fort det bara går eftersom hon också är gammal.
I vanlig ordning så ringer vi Djurkliniken i Katrineholm, djupt upprörda. Det är katastrof, vi behöver hjälp akut. Vi får till svar att det inte finns varken akuttider eller några veterinärer, och vi blir ombedda att åka till Kumla, efter att vi så "generöst" blev erbjuden en tid först dagen efter. Jag vet inte vad ni på Djurkliniken har för syn på djur, men vi i vår familj låter inte en familjemedlem ligga i plågor varken 24 timmar till den erbjudna tiden, eller för en resa till Kumla, då vi bor i Sköldinge. När vi istället ringer Veterinärstationen i Katrineholm så får vi till svar "sätt er i bilen och kom omgående". Detta trevliga bemötande och djurvänliga inställning att det som är akut faktiskt måste prioriteras är mycket fint, en stor eloge till er.
Då vi varit kunder hos Djurkliniken i nitton år har vi av gammal vana gått där. Men det bör tilläggas att det har hänt akutsituationer med våra katter två gånger tidigare, "åk till Strömsholm" blev deras svar. Jag vet inte om det är profit och antalet patienter som räknas främst, för jag vill tro att den "vanliga" sjukvården prioriterar hjärtinfarkter och trafikolyckor. Summa summarum, vi är väldigt besvikna och väljer i fortsättningen en veterinär som prioriterar djurs hälsa och minimerande av lidande, framför en djurklinik som varken har tider eller veterinärer.
Vår älskade Fia fick genom en empatiskt och väldigt hängiven veterinär ett värdigt slut, och slapp lida mer. Vila i frid lilla älskling.
Kenth Garnesund