Barns/elevers utveckling mot målen

Insändare2014-10-25 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är skolan som ska anpassa sig efter varje enskild elev med nutidens hjälpmedel. Hjälpmedel är så som Ipads, Iphones, datorer, läspennor, ja all modern teknik för elever med läs- och skrivsvårigheter för dessa elever läser med öronen och på så sätt hänger de med i skolan.

Och elever med läs- och skrivsvårigheter ska inte ha läxor för de behöver vila alla sinnen i hemmet eller göra annat på fritiden som vilar hjärnan som till exempel sport, teater med flera fritidsaktiviteter i den mån barnet/eleven har ork (prestationsförmåga och arbetsförmåga). Det gäller samtliga elever som har svårt att skriva och läsa på svenska, alltså barn/elever från andra länder med. För varje elev som hindras i sin utveckling för att den inte får tillgång till nutidens hjälpmedel blir också mer och mer "handikappad" i slutänden, vilket kan leda till fler "hemmasittare" på sikt.

Nutidens hjälpmedel är träning för hjärnkontoret i sin helhet vilket gör eleven mer entusiastisk. Utveckling ska inte bli inveckling som sedan leder till avveckling, många elever tappar fokus och tappar lusten för att lära sig och då skiter de i skolan och ruttnar hellre.

Pisaundersökningen talar sitt enorma klarspråk och även rankningen av den, en del kommuner suger skiten ur barn/elever helt enkelt.

Lärare som dessutom, med sin egen barnuppfostran i minnet, pekar med hela handen, bör inte vara lärare. Uppfostran ska vi föräldrar ge och lärare ska undervisa och lära ut med dagens nutida nya teknik och nutidens kunskap.

Mycket hot, förtal och diskriminering förekommer vilket är för mig helt absurt.

Från den 1 juli i år 2014 så kan man i skollagen läsa mer om anpassning och särskild stöd för elever med funktionsnedsättning, barn/elevers utveckling mot målen.

ALP

Läs mer om