Har läst att i framtiden behöver vi inte söka upp läkare, det kommer i många fall ske kontakter via dator och andra hjälpmedel.
Då jag fått mer och mer ont i mina leder, ringde jag Vår vårdcentral för att eventuellt få hjälp. Jag fick komma och ta ett reumatikerprov och sänka, skulle få svar brevledes. Fick brev att reumatikerprovet inte visade något, punkt slut. Jag ringde då upp för att höra om vi skulle göra något mer, nämnde att jag har Artros i höften. Sköterskan som jag pratade med skulle höra med läkaren och återkomma. Så skedde med besked att läkaren sagt att det gör mest ont i början, men sedan lugnar det ner sig.
Det hör till saken att jag hade en tid hos min hjärtläkare på Stockholm Heart Center några veckor senare. Prover tas i Katrineholm, som sedan sänds upp, vid besöket tittade läkaren på proverna. Han titta på mig och sa, "har du gikt?". Hade höga halter av urinsyror i kroppen och behandling sattes in.
Är det så här det ska gå till i framtiden med läkarkontakt via dator eller telefon, dessutom genom ombud till läkaren, då blir det förmodligen många missar. Detta var andra gången som Vår vårdcentral har givit medicinska råd via telefon, förra gången var ingen hemma, utan på vår telefonsvarare blev jag tillsagd att göra förändring av min hjärtmedicin utan att de kontaktat min hjärtläkare, jag sökte då för ständig diarré.
Mitt förtroende för Vår vårdcentral är nu förbrukat, jag har nu bytt vårdcentral, och hoppas på bättre behandling framöver.
Leif Johansson