Antalet nöjda eller mycket nöjda resenärer har ökat

Insändare2023-12-29 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Sen och frusen student" som ifrågasätter hur priserna för kollektivtrafiken kan öka när kvaliteten har sjunkit.

Vi justerar priserna varje år och taxan beslutas i slutändan av våra styrande politiker. I år har priset på vissa biljetter höjts (exempelvis månadskort) medan det å andra sidan har blivit billigare för dig som köper en enkelbiljett ombord (från 35 till 33 kronor). 

Många biljetter har också förblivit oförändrade jämfört med föregående år och det finns gott om exempel från andra håll i landet där priserna har höjts mer än hos oss. 

Det stämmer inte heller att kvaliteten på kollektivtrafiken blivit sämre sedan 2019. Tvärtom har vi tagit stora steg framåt i vår stora ombordundersökning som vi gör två gånger varje år. 2019 låg siffran som ansåg sig vara nöjda eller mycket nöjda med Sörmlandstrafiken på 64 procent, medan motsvarande siffra nu är uppe i 73 procent för den senaste undersökningen som genomfördes i höstas.