New York 1961 – precis som i "Mad Men"

Reklamgurun, förlÀggaren och konstnÀren Ove Pihl fyller 80 Är, och har för första gÄngen i sitt liv börjat fundera över sin Älder. Men det Àr med optimism han passerar milstolpen.

Carl Butlers kokbok som slÀpptes 1974 revolutionerade synen pÄ kokböcker i Sverige, med tydlighet i bÄde skrift och bild.

Carl Butlers kokbok som slÀpptes 1974 revolutionerade synen pÄ kokböcker i Sverige, med tydlighet i bÄde skrift och bild.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-01-13 08:50

Ove Pihl Ă€r egentligen en storstadsmĂ€nniska, som har trivts som fisken i vattnet i New York och Stockholm. Men nu lĂ€mnar han ogĂ€rna prĂ€stgĂ„rden i Bettna, som han och hustrun Birgitta Önre köpte och renoverade för tio Ă„r sedan.

– Vi hade planer pĂ„ att flytta till New York, men den hĂ€r gĂ„rden har slukat hela min uppmĂ€rksamhet.

Han har ett remarkabelt yrkesliv bakom sig, som tog fart i New Yorks reklamvÀrld i början av 60-talet. Och ja, det var precis som i tv-serien Mad Men, berÀttar han.

– Serien beskriver övergĂ„ngen frĂ„n en hierarkisk reklamvĂ€rld dĂ„ företagsledarna bestĂ€mde och formgivarna satt i kĂ€llaren, man kĂ€nner igen sig.

Tillbaka i Sverige startade Ove Pihl pÄ 70-talet den legendariska reklambyrÄn Falk & Pihl, bokförlaget Atlantis och pÄ 90-talet Page One Publishing. Han omnÀmns ofta som "den moderna kokbokens fader", förklaringen till det stavas Carl Butlers kokbok frÄn 1974.

– Det var en ny generation pĂ„ 70-talet, ingen kunde laga mat. Vi ville göra en kokbok dĂ€r alla texter skrevs stegvis, nĂ€stan överdrivet förklarande med tydliga bilder pĂ„ den fĂ€rdiga maten. Det blev en supersuccĂ©.

Vad tycker du om reklambranschen som den ser ut i dag?

– Man har ju inte en chans att fĂ„ tala med kunden en lĂ€ngre stund. Att ha ett etablerat varumĂ€rke i dag Ă€r en otrolig gĂ„va. PĂ„ min tid var sidan tre i Dagens nyheter det finaste, dĂ€r kunde man tala lĂ€nge till mĂ€nniskor om man gjorde det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.

I dag har reklamgurun lÀmnat annonserna och böckerna bakom sig, och Àgnar sig i stÀllet Ät vad han kallar den tredje delen av karriÀren: mÄleriet. Ett av husen pÄ den gamla prÀstgÄrden har blivit ateljé. Motiven Àr inte sÀllan landskap och horisonter, nÄgot det finns gott om pÄ den sörmlÀndska landsbygden.

I Husby-Oppunda kyrka hĂ€nger oljemĂ„lningen "Molnstod över Husby–Oppunda", som blev det första konstverket som fick ta plats i kyrkorummet sedan 1700-talet.

Hur kÀnns det att fylla 80?

– Ålder har egentligen aldrig betytt nĂ„got, jag har alltid varit omgiven av yngre mĂ€nniskor och inte brytt mig. Nu dĂ€remot, har jag fastnat i det hĂ€r med 80 Ă„r, sĂ€ger Ove Pihl och fortsĂ€tter:

– Jag förestĂ€ller mig att jag gĂ„r över en flod och pĂ„ andra sidan finns ett okĂ€nt land. Det Ă€r nĂ„gon form av absolut frihet. Jag tĂ€nker ocksĂ„ att jag har klarat mig sĂ„hĂ€r lĂ„ngt, hur fan gick det till?

Det lÄter inte sÀrskilt vemodigt?

– Nej, inte ett dugg. Jag Ă€r snarare optimistisk, det blir ett Ă€nnu friare liv. Det Ă€r inte lĂ„ngt till Skavsta hĂ€rifrĂ„n, jag kan Ă„ka pĂ„ morgonen och Ă€ta lunch i London eller MĂŒnchen, det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att bara göra det.

Hur ska du fira?

– Familjen planerar nĂ„got tror jag, men jag vet inte vad det blir. Jag stĂ€ller upp i alla fall!

Gillar att laga mat

Namn: Ove Pihl

Fyller: 80 Är den 2 maj

Gör: KonstnÀr, mÄlar tavlor i ateljén pÄ Husby prÀstgÄrd i Bettna

Familj: Gift med inredaren Birgitta Önre. Har tvĂ„ barn frĂ„n tidigare Ă€ktenskap, och tvĂ„ barnbarn.

Bakgrund: En av Sveriges mest framstÄende reklamare, som Àven gjorde sig ett namn i New York pÄ 60-talet. Har studerat pÄ Beckmans designhögskola och School of Visual Arts i New York.

Fritiden: Lagar mycket mat, umgÄs med grannar, reser och diskuterar filosofi med ett gÀng herrar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!