TillvÀxten i e-handeln vÀntas bromsa in

Ökad nĂ€thandel av mat och mĂ„nga nybörjare pĂ„ nĂ€tet gav ett rekordlyft Ă„t e-handeln under förra Ă„ret. Men i Ă„r spĂ„s en betydligt lĂ€gre tillvĂ€xt.

LÄng kö för att hÀmta ut paket hos ett ombud. Arkivbild.

LÄng kö för att hÀmta ut paket hos ett ombud. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Vetenskap & teknologi2021-02-23 07:21

Samtidigt som handeln i fysiska butiker backade i mÄnga branscher gick e-handeln i motsatt riktning med en tillvÀxt pÄ 40 procent under förra Äret. Den totala omsÀttningen uppgick till 122 miljarder kronor, enligt Postnords e-handelsbarometer för helÄret 2020. Fler Àldre började handla och hemleverans seglade upp som ett allt mer populÀrt alternativ.

– En stor del av den ökade konsumtionen pĂ„ nĂ€tet handlar helt enkelt om att man undvikit fysiska butiker pĂ„ grund av smittspridningen, sĂ€ger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker pĂ„ Postnord.

Mat och apoteksvaror

Dagligvaruhandeln hör till de delbranscher som utmÀrker sig sÀrskilt.

– Dagligvaruhandeln pĂ„ nĂ€tet har nĂ€stan fördubblats. Det Ă€r den procentuellt sett starkaste tillvĂ€xten och Ă€r till stor del driven av nya konsumentgrupper, inte minst Ă€ldre, sĂ€ger Carl-Fredrik Teder.

Andra kategorier som utmÀrker sig med en e-handelstillvÀxt pÄ runt 60 procent Àr heminredning och skönhet och hÀlsa dÀr apoteksvaror ingÄr.

Att fler Àldre tagit klivet över tröskeln och börjat klicka hem varor pÄ nÀtet har varit ett starkt bidrag till den utvecklingen.

– Folk i alla Ă„ldrar har handlat mer apoteksvaror och mat pĂ„ nĂ€tet. Men det har vĂ€xt mest i de Ă€ldre konsumentgrupperna, sĂ€ger Carl-Fredrik Teder.

Modehandeln som haft ett tufft Ă„r pĂ„ grund av att den fysiska handeln bromsat in sĂ„ kraftigt tar igen en del av tappet pĂ„ nĂ€tet, men lĂ„ngt i frĂ„n allt. ÅrstillvĂ€xten pĂ„ nĂ€tet var 16 procent jĂ€mfört med 2019.

– Med vanliga mĂ„tt mĂ€tt har det varit en kraftig e-handelstillvĂ€xt men med pandemimĂ„tt mĂ€tt inte sĂ„ kraftig. Det beror pĂ„ att den totala efterfrĂ„gan pĂ„ klĂ€der och skor varit lĂ€gre, sĂ€ger Carl-Fredrik Teder.

TillvÀxten bromsar in

E-handelns andel av den totala handeln Àr fortfarande förhÄllandevis lÄg men ökade frÄn elva procent 2019 till 14 procent under 2020.

Postnords experter rÀknar med en betydligt mer blygsam tillvÀxt i Är, upp sju procent jÀmfört med 2020. FrÄgan Àr hur pandemin utvecklar sig och hur mycket av beteendeförÀndringarna som hÄller i sig i takt med att restriktioner lyfts.

– Vi bedömer att mĂ„nga av de konsumenter som börjat e-handla av nödvĂ€ndighet till viss del kommer fortsĂ€tta att göra det. MĂ„nga av de som haft en högre tröskel till att börja e-handla, och som nu tvingats över den, lĂ€r inte Ă„tergĂ„ helt och hĂ„llet, sĂ€ger Carl-Fredrik Teder.

– En viss tillbakagĂ„ng till fysisk handel kommer sĂ€kert att ske men det skiljer sig frĂ„n produktkategori till produktkategori. Vissa av de hĂ€r förĂ€ndringarna kommer att vara mer bestĂ„ende Ă€n andra.

E-handelns utveckling

E-handelns omsÀttningen ökade med 40 procent under 2020 jÀmfört med Äret innan och uppgick till totalt 122 miljarder kronor.

E-handelns andel av den totala handeln ökade frÄn 11 procent 2019 till 14 procent under 2020.

E-handelstillvÀxt för olika branscher under 2020, jÀmfört med Äret före:

Dagligvaruhandeln: 95 procent

Möbler och heminredning: 63 procent

Apoteksvaror: 59 procent

Hemelektronik: 43 procent

Byggvaror: 41 procent

Sport- och fritidsprodukter: 38 procent

Böcker och media: 26 procent

KlÀder och skor: 16 procent

Barnartiklar och leksaker: 8 procent

KĂ€lla: Postnord


Om undersökningen

Postnord följer den svenska e-handelsutvecklingen i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-barometern bygger pÄ ett flertal konsumentundersökningar och företagsundersökningar.

Årsrapporten för 2020 baseras pĂ„ information som samlats in under januari 2021 frĂ„n 242 företag.

Konsumentresultaten bygger pĂ„ 12 mĂ„nadsundersökningar med drygt 1 000 respondenter i varje undersökningstillfĂ€lle.

KĂ€lla: Postnord

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!