Ökad smittspridning slĂ„r mot reseindustrin

Restriktioner och utegÄngsförbud för att hejda den ökade smittspridningen pÄ populÀra resmÄl skakar om en redan sargad flyg- och reseindustri. Stora flygbolag skÀr ned utbudet och aktier i sektorn faller hÄrt pÄ bred front.

EfterfrÄgan pÄ resor faller nÀr smittspridningen ökar. Arkivbild.

EfterfrÄgan pÄ resor faller nÀr smittspridningen ökar. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Sverige2020-10-16 05:35

SÄ snart en rad franska storstÀder infört utegÄngsförbud pÄ kvÀllar och nÀtter meddelade det irlÀndska lÄgprisflygbolaget Ryanair att man drar ned kapaciteten med en tredjedel inför vintersÀsongen, med hÀnvisning till smittspridning och nya covid-19-restriktioner pÄ populÀr resmÄl.

Ryanairs besked kommer sedan de amerikanska flygbolagen United Airlines och Delta Airlines redovisat brakförluster för tredje kvartalet, ocksÄ det som ett resultat av pandemin.

Stor osÀkerhet

SAS blöder ocksÄ. Det krisdrabbade flygbolaget har i dagarna fullt upp att fÄ en stor rekapitalisering pÄ plats och Àr samtidigt översvÀmmat av Äterbetalningskrav efter vÄrens coronakaos.

Den ökade smittspridningen pÄ populÀra resmÄl i lÀnder som Spanien eller Frankrike sedan i somras har redan slagit mot efterfrÄgan. Och framtidsutsikterna prÀglas av osÀkerhet, bekrÀftar Freja Annamatz, presschef pÄ SAS i Sverige.

– Vi har anpassat trafikprogrammen inför vintern och vi kommer att fortsĂ€tta se över programmen löpande utifrĂ„n efterfrĂ„gan. Vi justerar allteftersom, sĂ€ger hon.

– Men efterfrĂ„gan pĂ„ utrikesresor Ă€r generellt betydligt mindre nu Ă€n i fjol, tillĂ€gger hon.

Ska man flyga till andra kontinenter med SAS Àr det numera Kastrup som gÀller. NÄgra rutter direkt till USA eller Asien finns inte frÄn Sverige.

Och utbudet Àr betydligt mindre ambitiöst Àn före covid-19-pandemin.

– Det Ă€r nĂ„gra linjer till USA och en veckoavgĂ„ng till Shanghai, sĂ€ger Annamatz.

Hon tillÀgger att SAS vÀntar pÄ tillstÄnd att flyga till Peking ocksÄ, frÄn kinesiska myndigheter.

Hundratusentals kunder vÀntar pÄ pengar

PÄ inrikesfronten, bÄde i Sverige och Norge, ser det inte lika dystert ut.

– I Norge har vi ganska omfattande trafik. Men Ă€ven i Sverige, dĂ€r vi i augusti och september öppnat upp alla vĂ„ra tidigare destinationer. Det Ă€r fĂ€rre flygningar, men Ă€ndĂ„ regelbundet, sĂ€ger hon.

SAS har sedan covid-19-pandemin slog till Äterbetalat lite över 1,3 miljoner kunder för instÀllda resor.

– Men det Ă€r tyvĂ€rr fortfarande hundratusentals kunder som inte har fĂ„tt sina pengar, sĂ€ger Annamatz.

Löftet om att alla som drabbats av instÀllda flygningar ska kunna fÄ tillbaka pengarna gÀller, men det kommer att ta tid att hantera alla Àrenden.

– Vi hanterar i dagslĂ€get mer Ă€n 5 000 Ă€renden om dagen och hoppas bli klara sĂ„ fort som möjligt.

Ombokningsbar tre dagar före avresa

SAS har samtidigt Àndrat i grundvillkoren för utrikesresor.

– Alla biljetter för internationella flyg kan bytas ut mot en vĂ€rdecheck fram till tre dagar innan avresa, sĂ€ger Annamatz.

– NĂ€r det gĂ€ller instĂ€llda flyg följer vi de lagar, regler och förordningar som finns. DĂ€r har man alltid rĂ€tt till full Ă„terbetalning, tillĂ€gger hon.

Konsumentskyddet Àr generellt bÀttre för paketresor Àn för reguljÀra flygresor. Huvudregeln Àr att du kan fÄ pengarna tillbaka om det inte gÄr att genomföra resan och AllmÀnna reklamationsnÀmnden har godtagit stor smittspridning som skÀl för att avboka resor och fÄ pengarna tillbaka av researrangören.

TT: Om man tycker det Àr trÄkigt med utegÄngsförbud efter klockan 21, rÀcker det?

– Det finns ingen skyddsregel för om resan blivit trĂ„kigare, dĂ€remot ska du kunna fĂ„ det som ingĂ„r i resan, sĂ€ger Maja Lindstrand, jurist pĂ„ Konsumentverket.

Bakgrund: RÀtt till ombokning eller Äterbetalning

Vilka rÀttigheter man som konsument har nÀr det gÀller resor som pÄverkas av covid-19-pandemin avgörs av vilken typ av resa man har köpt. En tumregel Àr att paketresor ger bÀttre konsumentskydd Àn reguljÀra flygbiljetter.

Om flygningen stÀlls in hamnar man ocksÄ i ett bÀttre juridiskt lÀge Àn om man sjÀlv vÀljer att inte resa. Vid instÀlld resa har konsumenten alltid rÀtt till full Äterbetalning eller ombokning.

VÀljer man Äterbetalning ska den göras inom sju dagar. Men det Àr en regel som bara gÀller i teorin, dÄ flygbolagen översvÀmmats av Äterbetalningskrav efter coronakaoset i vÄras.

Om det Ă€r resenĂ€ren sjĂ€lv som Ă€ndrat sig och inte vill Ă„ka – pĂ„ grund av exempelvis smittspridning eller utegĂ„ngsförbud – Ă€r lĂ€get annorlunda. För att fĂ„ pengarna tillbaka i det lĂ€get mĂ„ste man ha köpt en Ă„terbetalningsbar biljett, som normalt Ă€r dyrare Ă€n vanliga biljetter. Samma sak gĂ€ller ombokningar – rĂ€tten att boka om mĂ„ste finnas med som villkor redan vid köpet, enligt AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden.

Fast nÀr det gÀller paketresor, dÀr hotell och andra tjÀnster ingÄr i priset, kan man fÄ pengarna tillbaka om det inte gÄr att genomföra resan Àven om flyget skulle gÄ. Bland annat har stor smittspridning pÄ resmÄlet varit ett godtagbart skÀl att avboka resan och fÄ pengarna tillbaka i Àrenden som avgjorts av AllmÀnna reklamationsnÀmnden.

KĂ€lla: Konsumentverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!