SÄ snart en rad franska storstÀder infört utegÄngsförbud pÄ kvÀllar och nÀtter meddelade det irlÀndska lÄgprisflygbolaget Ryanair att man drar ned kapaciteten med en tredjedel inför vintersÀsongen, med hÀnvisning till smittspridning och nya covid-19-restriktioner pÄ populÀr resmÄl.
Ryanairs besked kommer sedan de amerikanska flygbolagen United Airlines och Delta Airlines redovisat brakförluster för tredje kvartalet, ocksÄ det som ett resultat av pandemin.
Stor osÀkerhet
SAS blöder ocksÄ. Det krisdrabbade flygbolaget har i dagarna fullt upp att fÄ en stor rekapitalisering pÄ plats och Àr samtidigt översvÀmmat av Äterbetalningskrav efter vÄrens coronakaos.
Den ökade smittspridningen pÄ populÀra resmÄl i lÀnder som Spanien eller Frankrike sedan i somras har redan slagit mot efterfrÄgan. Och framtidsutsikterna prÀglas av osÀkerhet, bekrÀftar Freja Annamatz, presschef pÄ SAS i Sverige.
ââVi har anpassat trafikprogrammen inför vintern och vi kommer att fortsĂ€tta se över programmen löpande utifrĂ„n efterfrĂ„gan. Vi justerar allteftersom, sĂ€ger hon.
ââMen efterfrĂ„gan pĂ„ utrikesresor Ă€r generellt betydligt mindre nu Ă€n i fjol, tillĂ€gger hon.
Ska man flyga till andra kontinenter med SAS Àr det numera Kastrup som gÀller. NÄgra rutter direkt till USA eller Asien finns inte frÄn Sverige.
Och utbudet Àr betydligt mindre ambitiöst Àn före covid-19-pandemin.
ââDet Ă€r nĂ„gra linjer till USA och en veckoavgĂ„ng till Shanghai, sĂ€ger Annamatz.
Hon tillÀgger att SAS vÀntar pÄ tillstÄnd att flyga till Peking ocksÄ, frÄn kinesiska myndigheter.
Hundratusentals kunder vÀntar pÄ pengar
PÄ inrikesfronten, bÄde i Sverige och Norge, ser det inte lika dystert ut.
ââI Norge har vi ganska omfattande trafik. Men Ă€ven i Sverige, dĂ€r vi i augusti och september öppnat upp alla vĂ„ra tidigare destinationer. Det Ă€r fĂ€rre flygningar, men Ă€ndĂ„ regelbundet, sĂ€ger hon.
SAS har sedan covid-19-pandemin slog till Äterbetalat lite över 1,3 miljoner kunder för instÀllda resor.
ââMen det Ă€r tyvĂ€rr fortfarande hundratusentals kunder som inte har fĂ„tt sina pengar, sĂ€ger Annamatz.
Löftet om att alla som drabbats av instÀllda flygningar ska kunna fÄ tillbaka pengarna gÀller, men det kommer att ta tid att hantera alla Àrenden.
ââVi hanterar i dagslĂ€get mer Ă€n 5 000 Ă€renden om dagen och hoppas bli klara sĂ„ fort som möjligt.
Ombokningsbar tre dagar före avresa
SAS har samtidigt Àndrat i grundvillkoren för utrikesresor.
ââAlla biljetter för internationella flyg kan bytas ut mot en vĂ€rdecheck fram till tre dagar innan avresa, sĂ€ger Annamatz.
ââNĂ€r det gĂ€ller instĂ€llda flyg följer vi de lagar, regler och förordningar som finns. DĂ€r har man alltid rĂ€tt till full Ă„terbetalning, tillĂ€gger hon.
Konsumentskyddet Àr generellt bÀttre för paketresor Àn för reguljÀra flygresor. Huvudregeln Àr att du kan fÄ pengarna tillbaka om det inte gÄr att genomföra resan och AllmÀnna reklamationsnÀmnden har godtagit stor smittspridning som skÀl för att avboka resor och fÄ pengarna tillbaka av researrangören.
TT: Om man tycker det Àr trÄkigt med utegÄngsförbud efter klockan 21, rÀcker det?
ââDet finns ingen skyddsregel för om resan blivit trĂ„kigare, dĂ€remot ska du kunna fĂ„ det som ingĂ„r i resan, sĂ€ger Maja Lindstrand, jurist pĂ„ Konsumentverket.