"Sverigebilden" blir del i ny handelsstrategi

KoranbrÀnningar och LVU-kampanjen har visat att bilden av Sverige kan förÀndras snabbt. I en ny handelsstrategi fÄr Svenska institutet dÀrför i uppdrag att arbeta med en "faktabaserad och positiv" Sverigebild.
–NĂ€r felaktigheter sprids kan det gĂ„ med blixtens hastighet, sĂ€ger bistĂ„nds- och utrikesminister Johan Forssell (M).

BistÄnds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M) presenterar ny utrikeshandelsstrategi under en presstrÀff.

BistÄnds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M) presenterar ny utrikeshandelsstrategi under en presstrÀff.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Politik2023-12-01 10:14

Regeringen presenterar en ny strategi för Sveriges utrikeshandel. Den förra kom 2015, och enligt Johan Forssell Àr inte frÄgan "vad som har hÀnt sedan dess" utan snarare vad som inte har hÀnt.

Han nÀmner pandemin, kriget i Ukraina och geopolitiken generellt.

Strategin Àr omfattande, med sjuttio olika delmÄl, och inkluderar bland annat forskning och utveckling, grön och digital omstÀllning och förbÀttrade möjligheter att attrahera kvalificerad arbetskraft.

"Gott renommé"

Regeringen vill ocksÄ utveckla arbetet med en "faktabaserad och positiv" Sverigebild, bÄde för att stÀrka svenska företags konkurrenskraft och motstÄndskraften mot desinformation.

DÀrför ska Svenska institutet fÄ ett sÀrskilt uppdrag att jobba med hur Sverige ses utomlands.

– FrĂ„gan om Sverigebilden Ă€r viktig, Sverige har ett vĂ€ldigt gott renommĂ© inte minst inom grön och digital omstĂ€llning. Det hjĂ€lper svenska företag. Men vi har ocksĂ„ sett exempel pĂ„ nĂ€r felaktigheter sprids, och dĂ„ kan det gĂ„ med blixtens hastighet. DĂ„ kan det ge en effekt för vissa företag, sĂ€ger Johan Forssell.

Han nÀmner till exempel koranbrÀnningarna och kampanjen mot svensk socialtjÀnst.

– NĂ„gon gör nĂ„got pĂ„ ett torg i Stockholm, och sĂ„ leder det till en demonstration tusen mil hĂ€rifrĂ„n en dag senare, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– MĂ„nga av vĂ„ra svenska företag Ă€r förknippade med det svenska varumĂ€rket, vissa anvĂ€nder till och med svenska flaggan i sin kommunikation. Hittills har det mest varit positivt, och jag tror att det kommer fortsĂ€tta att vara sĂ„ i stort, men pĂ„ vissa marknader har det gett en negativ pĂ„verkan.

Kina fortsatt viktigt

En annan prioritering som regeringen pekar ut i handelsstrategin Àr en satsning mot Asien, som anses vara den region som kommer att vÀxa snabbast.

Enligt Johan Forssell fortsÀtter Kina att vara ett viktigt land för Sverige, men andra asiatiska lÀnder seglar ocksÄ upp, som Vietnam, Thailand, Indonesien och Indien.

Planen Àr att handelsstrategin ska gÀlla fram till 2030, med en avrapportering genom en oberoende utredning 2026.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!