Egypten krÀver miljarder för att slÀppa fartyg

Fartygen glider Ă„terigen genom Suezkanalen – men för det tidigare grundstötta containerfartyget Ever Given, som blockerade kanalen i nĂ€ra en vecka, Ă€r det fortfarande stopp. Egyptiska myndigheter vĂ€grar slĂ€ppa ivĂ€g bjĂ€ssen förrĂ€n man fĂ„tt miljarder i kompensation.

Det gigantiska fraktfartyget Ever Given bogserat ut ur Suezkanalen efter att ha grÀvts loss den 29 mars. Fartyget har dock fortfarande inte fÄtt lÀmna Egypten.

Det gigantiska fraktfartyget Ever Given bogserat ut ur Suezkanalen efter att ha grÀvts loss den 29 mars. Fartyget har dock fortfarande inte fÄtt lÀmna Egypten.

Foto: Suezkanalmyndigheten via AP/TT

Olyckor, katastrofer2021-04-11 11:14

Egypten krÀver att Ever Givens Àgare betalar ekonomisk ersÀttning och vill att den pÄgÄende utredningen ska fÀrdigstÀllas innan fartyget fÄr Äka vidare.

– Fartyget kommer vara kvar hĂ€r fram tills att utredningarna Ă€r klara och ersĂ€ttning har betalats, sĂ€ger den egyptiska kanalmyndighetens ordförande Osama Rabie, till egyptisk statlig tv, rapporterar The Wall Street Journal.

Tidigare har myndigheten meddelat att slutsatserna i utredningen kring grundstötningen ska presenteras inom kort.

Vill ha ersÀttning

Osama Rabie sade i förra veckan att Àgarna kommer att krÀvas pÄ motsvarande 8,5 miljarder kronor för de kostnader och förluster som myndigheten uppskattar att kanalstoppet i slutet av mars orsakade. Stoppet resulterade i att totalt 422 fartyg lÄg pÄ kö i kanalens bÄda Àndar.

– Vi hoppas pĂ„ en snabb uppgörelse. I samma minut som de gĂ„r med pĂ„ att betala kompensation kommer fartyget tillĂ„tas att Ă„ka, sĂ€ger Rabie.

Kanalmyndigheterna har inte uppgett hur man kommit fram till siffran 8,5 miljarder. Enligt ett brittisk analysföretag gick egyptiska staten miste om över 800 miljoner kronor enbart i uteblivna transportavgifter, men myndigheterna sÀger sig kunna fÄ tillbaka detta.

Ever Givens japanska Àgare Shoei Kisen Kaisha Ltd sÀger att man Ànnu inte har fÄtt ett formellt krav frÄn egyptiska myndigheter om att företaget mÄste gÄ med pÄ att betala för att fartyget ska slÀppas ivÀg.

Fortsatta problem

– Det stĂ€mmer att vi hĂ„ller pĂ„ att förhandla med dem, sĂ€ger företagets talesperson Ryu Murakoshi, till The Wall Street Journal.

Danska Maersk, vÀrldens största transport- och logistikkoncern, varnar samtidigt för att problemen pÄ Suezkanalen kommer att fortsÀtta i flera veckor till, rapporterar Financial Times.

– Vi kommer se krusningseffekterna av det hĂ€r Ă€nda in i andra halvan av maj, sĂ€ger Lars Mikael Jensen, chef för företagets havstrafik.

Det krÀvdes ett enormt grÀvarbete och bogserbÄtar för att fÄ loss det 400 meter lÄnga fraktfartyget efter att det grundstötte, lade sig pÄ tvÀren och tÀppte till kanalen. Vissa rederier skickade sina fartyg runt Godahoppsudden i stÀllet, en flera veckor lÀngre rutt.

Fakta: Fartyg pÄ tvÀren

Det 400 meter lĂ„nga containerfartyget Ever Given, lastat med cirka 200 000 ton gods, drogs loss mĂ„ndagen den 29 mars. DĂ„ hade fartyget blockerat Suezkanalen sedan tisdagen den 23 mars. Kanalen Ă€r en av vĂ€rldens viktigaste farleder för sjöfrakt.

Under en sandstorm kilade fartyget fast sig i sandstranden lÀngs kanalen.

Suezkanalen Àr en sjöfarled som förbinder Medelhavet och Röda havet, och gör det möjligt att fÀrdas mellan Europa och Asien utan att runda Afrika.

I snitt passerar 1 550 fartyg genom kanalen varje mĂ„nad (under 2020 sammanlagt 18 597 fartyg).

Bulkfartyg stÄr för omkring 30 procent av transporterna, följt av containerfartyg, som stÄr för 25 procent. Oljetankrar stÄr för 15 procent.

Enligt Göteborgs hamn kommer det att ta veckor, och till och med mÄnader, innan förseningarna som stoppet inneburit kan tas igen.

KÀlla: Reuters, AFP, Göteborgs hamn

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!