Höjd klimatbonus kan Àtas upp av skattehöjning

Regeringen föreslĂ„r en höjning av klimatbonusen till 70 000 kronor nĂ€sta Ă„r för fordon som slĂ€pper ut noll gram koldioxid. Bil Sweden tvekar dock om att ge tummen upp. Branschorganisationen befarar att högre förmĂ„nsskatt Ă€ter upp hela höjningen.

Branschorganisationen Bil Sweden, med vd Mattias Bergman, efterlyser skrotningspremie och förlÀngd nedsÀttning av förmÄnsvÀrdet för laddbara tjÀnstebilar. Arkivbild

Branschorganisationen Bil Sweden, med vd Mattias Bergman, efterlyser skrotningspremie och förlÀngd nedsÀttning av förmÄnsvÀrdet för laddbara tjÀnstebilar. Arkivbild

Foto: Adam Ihse/TT

Motor2020-09-14 20:35

NedsĂ€ttningen av förmĂ„nsvĂ€rdet för elbilar och laddhybrider slutar att gĂ€lla vid Ă„rsskiftet. Om inte det förlĂ€ngs kan i princip hela bonushöjningen med 10 000 till 70 000 kronor Ă€tas upp av en högre förmĂ„nsskatt pĂ„ laddbara tjĂ€nstebilar, enligt Mattias Bergman, vd pĂ„ Bil Sweden.

TvÄ tredjedelar tjÀnstebilar

FrÄgan om förmÄnsskatten har stor betydelse för efterfrÄgan pÄ de laddbara fordonen, enligt Bergman. NÀstan tvÄ tredjedelar av alla laddbara bilar köps i dag som tjÀnstebilar av företag.

– Tar man bort den hĂ€r nedsĂ€ttningen sĂ„ kanske det handlar om nĂ€stan 18 000 kronor för en treĂ„rsleasing. DĂ„ blir det en nettoförsĂ€mring. DĂ„ fĂ„r man inte önskad effekt av den hĂ€r höjningen pĂ„ 10 000 kronor, sĂ€ger Bergman.

– Men ligger nedsĂ€ttningen av förmĂ„nsvĂ€rdet kvar efter Ă„rsskiftet dĂ„ fĂ„r den hĂ€r höjningen en positiv effekt, tillĂ€gger han.

Den höjda bonusen ingÄr i en uppgörelse mellan regeringen och stödpartierna L och C, dÀr det kommer en rad ÄtgÀrder som ska förenkla och stÀrka miljöstyrningen. Siktet Àr instÀllt pÄ att minska utslÀppen frÄn transportsektorn med 70 procent pÄ tio Är.

SÀnkt utslÀppsgrÀns för bonus

Utöver bonushöjningen sÀnks Àven grÀnsen för koldioxidutslÀpp för bonus till 60 gram per kilometer, för att öka incitament att vÀlja laddhybrider med lÄga utslÀpp. Det blir Àven försÀmrade skattevillkor för bensin- och dieselbilar.

ÅtgĂ€rderna kan om de kombineras med förlĂ€ngd nedsĂ€ttning av förmĂ„nsvĂ€rdet ge stöd till försĂ€ljningen av elbilar och laddhybrider, enligt Bergman. Men han pĂ„minner om att de svenska stödĂ„tgĂ€rderna samtidigt Ă€r betydligt mindre Ă€n de styrmedel som finns i Norge och Tyskland.

– Det Norge har som Sverige inte har Ă€r styrmedel för nyttja, sĂ€ger han.

I klartext handlar det om lÀgre parkeringsavgifter och lÀgre trÀngselavgifter för laddbara bilar.

Skrotpremie vanligt i EU

Tyskland har samtidigt höjt bonusen vid köp av elbil till motsvarande 90 000 kronor, enligt Bergman.

Ett annat verktyg som Àr vanligt i andra EU-lÀnder Àr en skrotpremie, som betalas ut nÀr nÄgon skrotar en bensin- eller dieselbil och ersÀtter den med en laddbar bil.

– Det Ă€r mĂ„nga faktorer tillsammans som gör att man fĂ„r en rörelse som Ă€r positiv.

Laddbara bilar, det vill sÀga hybrid- och elbilar, utgör i dagslÀget omkring 30 procent av nybilsregistreringarna i Sverige.

– VĂ„r bedömning Ă€r att vi nĂ€sta Ă„r ligger pĂ„ 40 procent, dĂ„ utbudet av modeller ökar. Men Ă€r det sĂ„ att grannlĂ€nderna har mer attraktiva styrmedel och det Ă€r begrĂ€nsad produktion, dĂ„ Ă€r risken att vi inte fĂ„r tillrĂ€ckligt med bilar till den svenska marknaden, sĂ€ger Bergman.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!