NedsÀttningen av förmÄnsvÀrdet för elbilar och laddhybrider slutar att gÀlla vid Ärsskiftet. Om inte det förlÀngs kan i princip hela bonushöjningen med 10 000 till 70 000 kronor Àtas upp av en högre förmÄnsskatt pÄ laddbara tjÀnstebilar, enligt Mattias Bergman, vd pÄ Bil Sweden.
TvÄ tredjedelar tjÀnstebilar
FrÄgan om förmÄnsskatten har stor betydelse för efterfrÄgan pÄ de laddbara fordonen, enligt Bergman. NÀstan tvÄ tredjedelar av alla laddbara bilar köps i dag som tjÀnstebilar av företag.
ââTar man bort den hĂ€r nedsĂ€ttningen sĂ„ kanske det handlar om nĂ€stan 18 000 kronor för en treĂ„rsleasing. DĂ„ blir det en nettoförsĂ€mring. DĂ„ fĂ„r man inte önskad effekt av den hĂ€r höjningen pĂ„ 10 000 kronor, sĂ€ger Bergman.
ââMen ligger nedsĂ€ttningen av förmĂ„nsvĂ€rdet kvar efter Ă„rsskiftet dĂ„ fĂ„r den hĂ€r höjningen en positiv effekt, tillĂ€gger han.
Den höjda bonusen ingÄr i en uppgörelse mellan regeringen och stödpartierna L och C, dÀr det kommer en rad ÄtgÀrder som ska förenkla och stÀrka miljöstyrningen. Siktet Àr instÀllt pÄ att minska utslÀppen frÄn transportsektorn med 70 procent pÄ tio Är.
SÀnkt utslÀppsgrÀns för bonus
Utöver bonushöjningen sÀnks Àven grÀnsen för koldioxidutslÀpp för bonus till 60 gram per kilometer, för att öka incitament att vÀlja laddhybrider med lÄga utslÀpp. Det blir Àven försÀmrade skattevillkor för bensin- och dieselbilar.
à tgÀrderna kan om de kombineras med förlÀngd nedsÀttning av förmÄnsvÀrdet ge stöd till försÀljningen av elbilar och laddhybrider, enligt Bergman. Men han pÄminner om att de svenska stödÄtgÀrderna samtidigt Àr betydligt mindre Àn de styrmedel som finns i Norge och Tyskland.
ââDet Norge har som Sverige inte har Ă€r styrmedel för nyttja, sĂ€ger han.
I klartext handlar det om lÀgre parkeringsavgifter och lÀgre trÀngselavgifter för laddbara bilar.
Skrotpremie vanligt i EU
Tyskland har samtidigt höjt bonusen vid köp av elbil till motsvarande 90 000 kronor, enligt Bergman.
Ett annat verktyg som Àr vanligt i andra EU-lÀnder Àr en skrotpremie, som betalas ut nÀr nÄgon skrotar en bensin- eller dieselbil och ersÀtter den med en laddbar bil.
ââDet Ă€r mĂ„nga faktorer tillsammans som gör att man fĂ„r en rörelse som Ă€r positiv.
Laddbara bilar, det vill sÀga hybrid- och elbilar, utgör i dagslÀget omkring 30 procent av nybilsregistreringarna i Sverige.
ââVĂ„r bedömning Ă€r att vi nĂ€sta Ă„r ligger pĂ„ 40 procent, dĂ„ utbudet av modeller ökar. Men Ă€r det sĂ„ att grannlĂ€nderna har mer attraktiva styrmedel och det Ă€r begrĂ€nsad produktion, dĂ„ Ă€r risken att vi inte fĂ„r tillrĂ€ckligt med bilar till den svenska marknaden, sĂ€ger Bergman.