"Kniven mot strupen för Facebook"

Facebook vill Àndra hur annonser online fungerar. Mindre integritetskrÀnkande och mer anvÀndarkontroll. Eller?
–Facebook har lovat förbĂ€ttringar tidigare som sedan har visat sig vara luftslott, sĂ€ger Sinan Akdag, digital expert pĂ„ Sveriges konsumenter.

Facebook bygger om sitt annonsmaskineri. Arkivbild.

Facebook bygger om sitt annonsmaskineri. Arkivbild.

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT

Integritet2021-08-28 06:49

Annonser Àr Facebooks kroppspulsÄder. Skorna du kollade pÄ men inte hittade i rÀtt storlek förföljer dig vart du Àn vÀnder dig online, tack vare bland annat Facebook. Samma sak med semesterresan, restaurangbesöket eller julklappen till mamma.

Men, om man ska tro Facebook, inte sÄ lÀnge till. I alla fall inte pÄ samma sÀtt. I ett blogginlÀgg beskriver företagets produktmarknadschef Graham Mudd hur företaget jobbar för att "minska anvÀndandet av tredjepartsdata" och Àven vill se över möjligheterna med "pÄ plats-inlÀrning" i stÀllet för att skicka "data via molnet".

– Det hĂ€r Ă€r en vĂ€ldigt betydelsefull riktningsförĂ€ndring, sĂ€ger Mudd i en intervju med tekniksajten The Verge.

Men vad Àr tredjepartsdata? Vad betyder pÄ plats-inlÀrning, vad Àr det för data som skickas ivÀg och spelar nÄgot av det hÀr nÄgon roll?

NÄgot förenklat Àr tredjepartsdata information som skvalpar omkring om dig och alla andra online. Den Àr inte nödvÀndigtvis insamlad av företag som Facebook, men den kan anvÀndas av dem. Har du nÄgon gÄng köpt ett par skor online sparas den informationen med största sÀkerhet av företaget du dÄ köpte av. Den informationen, tillsammans med annan liknande data, skapar en grov profil av vem du Àr och vad du skulle gilla för annonser.

Eftersom fÄ företag har förstahandsdata, alltsÄ information dÀr du Àr inloggad pÄ det företagets tjÀnster hela tiden, Àr tredjepartsdata nÄgot som företag byter med varandra och lutar sig mot nÀr det kommer till annonser. Enligt principen ju mer vi vet desto bÀttre.

– Man kan frĂ„ga sig hur smart det Ă€r, att Ă€ven konkurrenter fĂ„r veta att jag varit inne pĂ„ en sajt och kollat pĂ„ en doja sĂ„ att de kan vara med och buda för att kunna annonsera samma produkt till mig. Men det Ă€r en annan frĂ„ga. Det Ă€r sĂ„ hela systemet Ă€r uppbyggt, sĂ€ger Peter MackhĂ©, medieexpert pĂ„ Sveriges annonsörer.

SkÀrpta lagar pÄ ingÄng

Problemet för stora jÀttar som Facebook Àr att insamling av data och personligt riktade annonser har fÄtt en dÄlig klang efter upprepade fall med integritetskrÀnkning. NÄgonting som fÄtt regeringar vÀrlden över att slipa pÄ striktare lagformuleringar.

– SkĂ€let till att Facebook och mĂ„nga av de hĂ€r företagen gör nĂ„gonting Ă„t den personliga integriteten nu Ă€r ju att pressen ökar framförallt pĂ„ EU-nivĂ„. Det Ă€r mycket ny reglering pĂ„ ingĂ„ng. Potentiellt skulle till och med viss typ av riktad reklam kunna förbjudas. Nu Ă€r det lite kniven mot strupen för företag som Facebook att försöka hitta sĂ€tt att fortsĂ€tta med personanpassad reklam utan att det krĂ€nker den personliga integriteten, sĂ€ger Sinan Akdag.

Och det Àr nÄgonstans hÀr som pÄ plats-inlÀrning och molnet kommer in. Fram tills nu har all data, Äterigen nÄgot förenklat, skickats fram och tillbaka mellan företag via olika virtuella plattformar. Olika digitala moln har lagrat och skickat ut informationen öppet till andra platser som vill komma Ät den, ibland gratis, ibland mot en kostnad.

Det Facebook nu vill göra Àr att lÄta algoritmer lokalt pÄ din mobil lista ut vad som Àr bÀsta annonsen att visa för just dig. I den mÄn nÄgon data försvinner ut frÄn mobilen krypteras den sÄ att andra aktörer inte kan spÄra din identitet.

– Det man ska veta Ă€r att Facebook i stort sett Ă€r ett annonsföretag. De tjĂ€nar pengar pĂ„ att sĂ€lja annonser. De tjĂ€nar mer pengar desto mer de kan övertyga annonsörer om att deras annonser, deras annonsplattform, Ă€r bĂ€ttre Ă€n andra annonsplattformar, sĂ€ger Sinan Akdag.

En strid om kontroll

Och det hÀr Àr kÀrnan. För dÀr Facebook vill att standarden för hur din mobil lÀr sig om dig Àr en öppen historia vill exempelvis Google och Apple att den tekniken lÄses till antingen den som Àger operativsystemet eller den tekniska hÄrdvaran. AlltsÄ Google eller Apple, i och med att de styr den absoluta majoriteten av vÀrldens mobiler.

– BĂ„de Google och Facebook vill visa sin goda vilja nu inför de kommande lagstiftningarna sĂ„ att det kĂ€nns som att initiativet kommer frĂ„n deras sida för att visa att de Ă€r de schyssta snubbarna. Hade inte lagstiftningarna kommit sĂ„ hade ingen av dem troligtvis gjort nĂ„gra av de förĂ€ndringar som vi pratar om, sĂ€ger Peter MackhĂ©.

Varken Mackhé eller Akdag förutspÄr att den förÀndring som Facebook nu tycks vilja genomföra kommer att skapa mÀrkbara skillnader i annonserna som möter anvÀndarna online.

Sinan Akdag stÀller sig ocksÄ frÄgande till om personligt riktade annonser Àr den bÀsta vÀgen framÄt:

– I en svensk undersökning som publicerades i vĂ„ras var det endast 18 procent som föredrog personligt riktade annonser. Det sĂ€tter en annan prĂ€gel pĂ„ vad företag som Facebook sĂ€ger tycker jag, de fĂ„r det att lĂ„ta som om alla Ă€lskar personanpassad reklam men sĂ„ Ă€r inte fallet. Man kan frĂ„ga sig om det verkligen Ă€r vĂ€rt att miljarder mĂ€nniskor vĂ€rlden över ska fĂ„ sin integritet krĂ€nkt om nu bara 18 procent av dem föredrar personanpassad reklam framför slumpmĂ€ssig?

Facebook Àr dock tydliga i sitt blogginlÀgg om framtiden:

"Vi tror att personlig anpassning inom marknadsföring Àr den bÀsta upplevelsen för bÄde mÀnniskor och företag", skriver de.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!