Europa ligger efter i utvecklingen, och riskerar att förlora stort mot globala konkurrenter som Kina och USA nÀr 5G-nÀten nu rullas ut. Det Àr slutsatsen i en ny rapport frÄn den europeiska industriorganisationen ERT.
ââ5G Ă€r framtidens motorvĂ€gar, jĂ€rnvĂ€gar och kanalsystem. Infrastruktur som Ă€r en absolut nödvĂ€ndighet för att kunna leverera pĂ„ de samhĂ€llsmĂ„l vi har, sĂ€ger Martin Lundstedt, som förutom jobbet som Volvo-vd ocksĂ„ Ă€r ordförande för ERT:s arbete med digitalisering.
Den nya generationens mobilnÀt, 5G, möjliggör mycket snabbare överföring av data, men ocksÄ mindre fördröjning, ökad kapacitet, och mer tillförlitlighet Àn dagens mobilnÀt. Och det Àr hÀr det blir riktigt spÀnnande för industrin, sÀrskilt i Europa. I rapporten skriver ERT att EU:s ekonomiska styrka ligger i de sektorer dÀr fördelarna av 5G kommer att vara tydligast: tekniktung tillverkningsindustri, exempelvis av fordon.
ââMĂ„nga tĂ€nker pĂ„ 5G som nĂ„got för att strömma film pĂ„ telefonen, men det Ă€r en plattform som krĂ€vs för att ta nĂ€sta steg inom industrin, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Ett exempel Àr överföring av digitala ritningar och modeller direkt in i industriella system, ett annat Àr styrning av maskiner pÄ distans, bÄde i industrin och i farliga miljöer som gruvor.
ââDĂ„ kan man inte ha flera sekunders fördröjning eller system som inte Ă€r tillförlitliga, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Styrning pÄ distans
Men Europa halkar efter.
Inte ens i hÀlften av EU:s 27 medlemslÀnder har kommersiella 5G-nÀt lanserats, vilket skedde i USA i april 2019. TvÄ av tre EU-lÀnder har Ànnu inte auktionerat ut de populÀraste spektrumfrekvenserna (3-5 gigahertz). Kina gjorde det i juni 2019, i Sverige ska det ske i november. I EU har en procent av alla 4G-stationer uppgraderats till 5G. I Sydkorea, dÀr utvecklingen gÄtt lÀngst, Àr siffran 98 procent.
Det Àr bara nÄgra exempel frÄn ERT:s rapport.
Uppdaterade bilar
NĂ€r Lundstedt â under en halvtimmes telefonsamtal frĂ„n Volvos huvudkontor i Göteborg â beskriver 5G:s betydelse för industrin Ă„terkommer han flera gĂ„nger till klimatfrĂ„gan.
ââNĂ€r maskiner och fordon Ă€r uppkopplade, med effektiv digital kommunikation och system som automatiskt slĂ„s av nĂ€r de inte anvĂ€nds, kan vi redan i dag minska utslĂ€ppen i vissa projekt med 10 till 15 procent, sĂ€ger han.
Ett vÀl utbyggt 5G-nÀt Àr en förutsÀttning, menar Lundstedt, för att stÀlla till vad han kallar elektromobilitet.
ââDet stora skiftet, utfasningen av fossila brĂ€nslen och införandet av batterielektriska eller vĂ€tgasdrivna fordon â som mĂ„nga gĂ„nger kommer vara sjĂ€lvkörande â krĂ€ver 5G, sĂ€ger han.
Ett exempel pÄ hur tekniken kan spara resurser Àr uppdateringen av lastbilars mjukvara.
ââTidigare behövde 500 000 lastbilar komma in till en verkstad och fĂ„ uppdateringar via en sladd. Nu sker det direkt, via nĂ€tet. Med 5G kan vi göra det snabbare, sĂ€krare och bĂ€ttre, sĂ€ger Martin Lundstedt.
"TÄget gÄr nu"
Enligt EU-kommissionen Àr 5G en nyckel för "Europas globala konkurrenskraft". Men ERT:s rapport visar att Europa, nÀr det gÀller utvecklingen av 5G, Àr ungefÀr tre Är efter USA, och drygt tvÄ och ett halvt Är efter Kina. Martin Lundstedt menar att det behövs ett gemensamt europeiskt initiativ för att komma ikapp.
ââI dag Ă€r det fragmenterat. Europa gĂ„r i otakt nĂ€r det gĂ€ller bland annat spektrumtilldelning och synen pĂ„ vad det fĂ„r kosta. Vi mĂ„ste ta oss samman, tĂ„get gĂ„r nu. Det handlar om att stĂ„ sig i konkurrensen med USA, Kina, Japan, Sydkorea, Australien, med flera.
ââVolvo har verksamhet i 190 lĂ€nder, vi skulle kunna ha vĂ„r utveckling i Kina eller Korea. Men vi vill inte det, vi vill utveckla den nya tekniken i vĂ„r nĂ€rmiljö.