Pressad godisbransch hÄller andan inför pÄsk

Corona har fĂ„tt mĂ„nga att undvika lösgodis, trots att risken för smitta Ă€r minimal. RĂ€dslan har fĂ„tt godisbranschen att gĂ„ pĂ„ knĂ€na. Men nu ser lösgodiset ut att göra comeback – lagom till pĂ„sk.

Godisdirektören Lars PÄlsson med kolaskruvar som ligger pÄ tork innan de ska paketeras pÄ Scandi Candys fabrik i Vellinge.

Godisdirektören Lars PÄlsson med kolaskruvar som ligger pÄ tork innan de ska paketeras pÄ Scandi Candys fabrik i Vellinge.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-03-27 16:47

– Vi har ju sĂ„lt mycket mer i mars i Ă„r Ă€n i mars i fjol, sĂ€ger Lars PĂ„lsson, vd för Scandi Candy.

PĂ„ det skĂ„nska bolaget, som tillverkar gelatinfritt godis för svensk och utlĂ€ndsk marknad, Ă€r man helt övertygad om att lösgodiset har framtiden för sig – trots svackan pĂ„ senare tid.

"VÀnda och vrida pÄ allt"

Pandemin har drabbat svenska godisbranschen och försÀljningen av lösgodis hÄrt. Scandi Candy Àr bara en i raden av de godistillverkare som fick sig en rejÀl törn i samband med att konsumenternas sug efter lösgodis plötsligt försvann.

– Vi var ganska pĂ„verkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, vi blev av med ordrar pĂ„ 780 000 (kronor) pĂ„ tvĂ„ dagar. De bara ströks, berĂ€ttar Lars PĂ„lsson och fortsĂ€tter:

– Det var inte kul, man fick vĂ€nda och vrida pĂ„ allt. Vi hĂ„ller ju pĂ„ att bygga ut och fick dĂ„ ta vĂ€ck alla hantverkare och bromsa.

Fler har drabbats. Landets största godisproducent Cloetta har tidigare aviserat att man pĂ„ grund av kraftig minskning i försĂ€ljning av lösgodis kommer att satsa pĂ„ att öka marginalerna – vilket bland annat innebĂ€r prishöjning.

Har fÄtt ombestÀllningar

Även Aroma, tillverkare av exempelvis skumĂ€gg och chokladbananer, vittnar om tuffa tider.

– Jag tror folk Ă€r försiktiga överlag och man har varit försiktig med allt som inte Ă€r emballerat. Det rör vĂ€l allt frĂ„n charkdelikatesser till salladsbarer. Allt som man kan plocka sjĂ€lv har ju haft negativ utveckling, sĂ€ger försĂ€ljningsdirektör Per HenĂ©rius.

– Totalt sett Ă€r marknaden ner cirka 25–30 procent i volym pĂ„ lösvikt, men det har ju faktiskt Ă„terhĂ€mtat sig lite. Det gĂ„r Ă„r rĂ€tt hĂ„ll, det har svĂ€ngt i början av Ă„ret.

Grahns Konfektyr, kÀnt för punschpraliner och hallonfilurer, tappade ungefÀr 20 procent av försÀljningen i fjol, uppger delÀgaren Jesper Lööw och förklarar att man dragit ner viss produktion samt korttidspermitterat 20 procent av personalstyrkan.

– Vi har försökt anpassa kostymen efter nya förutsĂ€ttningar.

Lösgodis i förpackning

FrĂ„gan Ă€r – kommer svenskarna fylla sin pĂ„skĂ€gg med plockbitar i Ă„r? Jesper Lööw anar ljuset i tunneln. Lösgodiset verkar locka konsumenterna igen.

– Vi har haft en ganska positiv dialog med grossister och kedjor, och de Ă€r försiktigt optimistiska. Man har sĂ„lt bra under de senaste veckorna och vi har fĂ„tt ombestĂ€llningar.

Flera godistillverkare har valt att möta en minskad efterfrÄgan med att satsa pÄ mer förpackat.

– Vad vi har gjort nĂ€r vi sĂ„g att det gick ner med lösvikt Ă€r att vi lanserade ett nytt koncept – "Goody". Det Ă€r tre smaker förpackade i pĂ„se, nĂ„gra av vĂ„ra lösviktsstorsĂ€ljare, sĂ€ger David Bolin, vd för Bubs som bland annat producerar lösviktsbiten hallonlakritsskallen.

Bubs lösgodis Ă€r – liksom andra tillverkares konfektyrbitar– nu redan pĂ„ plats eller pĂ„ vĂ€g ut till butikerna lagom inför Ă„rets stora godishelg.

Men med viss skillnad mot förr, enligt Bolin.

– Vi ser att vĂ„ra kunder handlarna sĂ€ljer fĂ€rdigpackade lĂ„dor och burkar och har plockat vĂ„r lösvikt i förpackningar för försĂ€ljning ute i butik.

Fakta: Lösgodis

32 procent av den svenska godismarknaden bestĂ„r av lösgodis. Det motsvarar 48 000 ton snask (2019). Men fjol mĂ€rkte tillverkarna en minskad efterfrĂ„gan.

7 procent av lösgodiset bestÄr av chokladkonfektyr (2019).

Enligt Jordbruksverkets har svensken stoppat i sig ungefÀr 15 kilo godis per person och Är de senaste Ären.

KÀllor: Svenska choklad-, konfektyr- och kexfabrikantföreningen samt Jordbruksverket


Fakta: NÄgra svenska lösgodistillverkare

Aroma: Tillverkar exempelvis skumÀgg, gröna grodor och syrliga persikor. Aromagruppen har en omsÀttning pÄ cirka 250 miljoner kronor, och andelen Àr cirka 50/50 mellan förpackat och lösviktgodis.

Cloetta: Landets största tillverkare. Tillverkar lösgodis som pastellfiskar, fizzypop och salta balkar. OmsÀttningen förra Äret uppgick till 5,7 miljarder kronor.

Bubs: Tillverkar exempelvis hallonlakristsskalle, banana bubs och saltskalle. OmsĂ€tter runt 160 miljoner kronor och tillverkar cirka 6 000 ton godis.

Grahns Konfektyr: Producerar exempelvis punschpralin, salta bananer och polkagris.Tillverkar 470 ton godis per Är. I fjol omsatte företaget 114 miljoner kronor.

Scandi Candy: Tillverkar till exempel lakrits, kolaskruvar och godisremmar utan gelatin. Bolaget omsĂ€tter cirka 40 miljoner kronor och tillverkar 1 500-1 600 ton/Ă„r.

KĂ€lla: Bolagen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!