ââVi har ju sĂ„lt mycket mer i mars i Ă„r Ă€n i mars i fjol, sĂ€ger Lars PĂ„lsson, vd för Scandi Candy.
PĂ„ det skĂ„nska bolaget, som tillverkar gelatinfritt godis för svensk och utlĂ€ndsk marknad, Ă€r man helt övertygad om att lösgodiset har framtiden för sig â trots svackan pĂ„ senare tid.
"VÀnda och vrida pÄ allt"
Pandemin har drabbat svenska godisbranschen och försÀljningen av lösgodis hÄrt. Scandi Candy Àr bara en i raden av de godistillverkare som fick sig en rejÀl törn i samband med att konsumenternas sug efter lösgodis plötsligt försvann.
ââVi var ganska pĂ„verkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, vi blev av med ordrar pĂ„ 780 000 (kronor) pĂ„ tvĂ„ dagar. De bara ströks, berĂ€ttar Lars PĂ„lsson och fortsĂ€tter:
ââDet var inte kul, man fick vĂ€nda och vrida pĂ„ allt. Vi hĂ„ller ju pĂ„ att bygga ut och fick dĂ„ ta vĂ€ck alla hantverkare och bromsa.
Fler har drabbats. Landets största godisproducent Cloetta har tidigare aviserat att man pĂ„ grund av kraftig minskning i försĂ€ljning av lösgodis kommer att satsa pĂ„ att öka marginalerna â vilket bland annat innebĂ€r prishöjning.
Har fÄtt ombestÀllningar
Ăven Aroma, tillverkare av exempelvis skumĂ€gg och chokladbananer, vittnar om tuffa tider.
ââJag tror folk Ă€r försiktiga överlag och man har varit försiktig med allt som inte Ă€r emballerat. Det rör vĂ€l allt frĂ„n charkdelikatesser till salladsbarer. Allt som man kan plocka sjĂ€lv har ju haft negativ utveckling, sĂ€ger försĂ€ljningsdirektör Per HenĂ©rius.
ââTotalt sett Ă€r marknaden ner cirka 25â30 procent i volym pĂ„ lösvikt, men det har ju faktiskt Ă„terhĂ€mtat sig lite. Det gĂ„r Ă„r rĂ€tt hĂ„ll, det har svĂ€ngt i början av Ă„ret.
Grahns Konfektyr, kÀnt för punschpraliner och hallonfilurer, tappade ungefÀr 20 procent av försÀljningen i fjol, uppger delÀgaren Jesper Lööw och förklarar att man dragit ner viss produktion samt korttidspermitterat 20 procent av personalstyrkan.
ââVi har försökt anpassa kostymen efter nya förutsĂ€ttningar.
Lösgodis i förpackning
FrĂ„gan Ă€r â kommer svenskarna fylla sin pĂ„skĂ€gg med plockbitar i Ă„r? Jesper Lööw anar ljuset i tunneln. Lösgodiset verkar locka konsumenterna igen.
ââVi har haft en ganska positiv dialog med grossister och kedjor, och de Ă€r försiktigt optimistiska. Man har sĂ„lt bra under de senaste veckorna och vi har fĂ„tt ombestĂ€llningar.
Flera godistillverkare har valt att möta en minskad efterfrÄgan med att satsa pÄ mer förpackat.
ââVad vi har gjort nĂ€r vi sĂ„g att det gick ner med lösvikt Ă€r att vi lanserade ett nytt koncept â "Goody". Det Ă€r tre smaker förpackade i pĂ„se, nĂ„gra av vĂ„ra lösviktsstorsĂ€ljare, sĂ€ger David Bolin, vd för Bubs som bland annat producerar lösviktsbiten hallonlakritsskallen.
Bubs lösgodis Ă€r â liksom andra tillverkares konfektyrbitarâ nu redan pĂ„ plats eller pĂ„ vĂ€g ut till butikerna lagom inför Ă„rets stora godishelg.
Men med viss skillnad mot förr, enligt Bolin.
ââVi ser att vĂ„ra kunder handlarna sĂ€ljer fĂ€rdigpackade lĂ„dor och burkar och har plockat vĂ„r lösvikt i förpackningar för försĂ€ljning ute i butik.