Oseriösa sĂ€ljare i farten – lurar elkunder

Viktig information utelÀmnas och fula metoder anvÀnds för att snÀrja elkunder. Nu varnar Konsumentverket och Konsumenternas EnergimarknadsbyrÄ för oseriös telefonförsÀljning av elavtal.

Konsumentverket och Konsumenternas EnergimarknadsbyrÄ varnar för oseriösa försÀljare av elavtal. Arkivbild.

Konsumentverket och Konsumenternas EnergimarknadsbyrÄ varnar för oseriösa försÀljare av elavtal. Arkivbild.

Foto: Per Larsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-06-07 06:00

KlagomÄlen om fula telefonförsÀljningsmetoder pÄ elmarknaden har ökat drastiskt pÄ senare tid. Konsumenternas EnergimarknadsbyrÄ fÄr mÀngder av samtal frÄn upprörda konsumenter som kÀnner sig lurade in i oönskade elavtal, nÄgot som ocksÄ Äterspeglas i anmÀlningar till Konsumentverket. Nu vill man utfÀrda en varning.

– Under andra halvan av 2020 och hittills i Ă„r har vi kunnat se att Ă€rendena nĂ€stan fördubblats och allvaret i Ă€rendena har ökat drastiskt, sĂ€ger Thomas Björkström, vd pĂ„ EnergimarknadsbyrĂ„n.

Numera hanterar byrĂ„n omkring 4 000 Ă€renden Ă„rligen.

Fula sÀljmetoder

Det handlar bland annat om ett antal bolag som finns pÄ EnergimarknadsbyrÄns klagomÄlslista. SÀljarna Àr pÄstridiga och ringer ofta upp trots att de tidigare har fÄtt ett nej. TillvÀgagÄngssÀttet Àr ofta detsamma. SÀljaren Àr otydlig om vem den representerar eller utger sig för att ringa frÄn konsumentens nuvarande elbolag och mÄlar upp bilden av att kunna erbjuda ett mer fördelaktigt pris. Uppgifter om bindnings- och uppsÀgningstid utelÀmnas ofta.

– Det börjar som en oĂ€rlig presentation och sen handlar det om att fĂ„ kunden att acceptera ett elavtal, sĂ€ger Thomas Björkström.

För att fÄ till ett avtal uppmuntras sedan konsumenten, under förespegling att denne dÄ ska fÄ mer information, att besvara ett sms dÀr svaret sedan anvÀnds som en avtalsbekrÀftelse, mot konsumentens vilja.

– Ofta förstĂ„r konsumenten inte att det har tecknats ett avtal förrĂ€n avtalsbekrĂ€ftelsen eller fakturan kommer. Det handlar nĂ€stan uteslutande om avtal som till bĂ„de villkor och pris Ă€r mycket sĂ€mre Ă€n andra avtal som finns pĂ„ marknaden. Ofta handlar det om lĂ„nga avtal, pĂ„ fem till sex Ă„r, vilket inte nĂ€mns under samtalen.

Inte giltigt

De flesta som drabbas Àr Àldre och smÄföretagare och nÀr dessa vill bestrida avtalet Àr företaget svÄrt att nÄ.

– MĂ„nga konsumenter Ă€r arga, ledsna och besvikna för att de har rĂ„kat ut för de hĂ€r försĂ€ljningsmetoderna, sĂ€ger Thomas Björkström.

Utvecklingen Äterspeglas Àven i en ökning av anmÀlningar som kommer in till Konsumentverket. TvÄ tillsynsÀrenden gÀllande telefonförsÀljning av elavtal pÄgÄr just nu, enligt Ulrika Edlund, jurist pÄ myndigheten.

Energimarknadsinspektionen, som Àr tillsynsmyndighet pÄ elmarknaden, och branschorganisationen Energiföretagen Sverige har tagit initiativ för att se över bristerna.

– VĂ„r uppfattning Ă€r att det ofta handlar om ogiltiga avtal. Det kan ju vara sĂ„ att enskilda avtal ingĂ„tts pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Ett dĂ„ligt avtal behöver inte vara ogiltigt. Men har man uppfattningen att man kan ha blivit lurad kan man kontakta oss, sĂ€ger Thomas Björkström.

Hans rÄd till den som inte Àr intresserad av ett elavtal att avsluta samtalet direkt, eller inte ens svara om det Àr ett okÀnt nummer som ringer.

– Det Ă€r ett trĂ„kigt rĂ„d att ge men det Ă€r sĂ„ allvarligt vi ser pĂ„ det hĂ€r, sĂ€ger han.

RÄd till den som blir uppringd och inte vill teckna avtal

Avsluta samtalet direkt.

Svara inte pÄ sms.

IfrÄgasÀtt pÄstÄenden om samarbete med din nuvarande elhandlare eller elnÀtsföretag.

Kontrollera EnergimarknadsbyrÄns klagomÄlslista för att se om aktuellt bolag finns dÀr.

Det gÄr att bestrida giltigheten i ett avtal och enskilda fakturor. Konsumenternas EnergimarknadsbyrÄ kan ge vÀgledning till den som upplever sig lurad in i ett elavtal.

KÀlla: Konsumenternas EnergimarknadsbyrÄ

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!