MÄnga motar krisen med mer shopping

Trots en vÀxande arbetslöshet och stundande lÄgkonjunktur till följd av coronakrisen vÀljer mÄnga att shoppa mer Àn vanligt. Allra helst saker de kanske egentligen inte behöver.

Kajsa Knapp Àr vd för e-handelsföretaget Coolstuff, som Àven har en fysisk butik i Malmö, med kunder i flera lÀnder i Europa.

Kajsa Knapp Àr vd för e-handelsföretaget Coolstuff, som Àven har en fysisk butik i Malmö, med kunder i flera lÀnder i Europa.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-23 10:05

– Folk vill ha roligt, men med mindre medel Ă€n förut, sĂ€ger Kajsa Knapp, vd för e-handelssajten Coolstuff.

De flesta hushÄll i Sverige uppger att de hÄller hÄrdare i pengarna och har minskat sin konsumtion under coronapandemin, enligt en rapport frÄn Svensk handel frÄn april.

Parallellt sker en annan utveckling – Ă€ven om de totala inköpen gĂ„r ner köper vissa mer av sĂ„dant de egentligen skulle kunna klara sig utan.

MÄ bÀttre för tillfÀllet

John Magnus Roos, doktor i psykologi vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, har sett liknande konsumtionsbeteenden hos mÀnniskan i tidigare kriser. Det Àr till exempel inte ovanligt att försÀljningen av snabbmat och alkohol gÄr upp i tider som dessa.

– NĂ€r framtiden Ă€r oviss tĂ€nker konsumenterna inte lika mycket pĂ„ lĂ„ngsiktiga och kostsamma köp, utan lönen tenderar att spenderas pĂ„ sĂ„dant som kan uppfattas som Ă€nnu mer onödigt, sĂ€ger Roos och fortsĂ€tter:

– Konsumenter brĂ€nner pengar av tristess, men ocksĂ„ för att livet ska kĂ€nnas meningsfullt nĂ€r man inte har sĂ„ mycket andra framtidsutsikter. De köper det för att mĂ„ bĂ€ttre för tillfĂ€llet.

ÄndĂ„ ha kul

E-handelsföretaget som Kajsa Knapp driver ihop med sambon Christian Omander krĂ€nger prylar av alla möjliga slag – frĂ„n maskeradkostymer till badbaljor – och har haft en ökad försĂ€ljning de senaste mĂ„naderna.

– Det Ă€r lĂ„gkonjunktursprodukter sĂ„ till vida att Ă€ven om man inte har rĂ„d att renovera hela köket eller kan Ă„ka pĂ„ semester vill man Ă€ndĂ„ lĂ€gga nĂ„gra hundralappar pĂ„ att ha kul med familjen, sĂ€ger hon.

Isolerade köper mer

SkÄnebaserade Coolstuff har kunder runt om i Europa. Kajsa Knapp förklarar att ju hÄrdare restriktioner ett land har, desto mer har företaget sÄlt till det landet.

Hon nĂ€mner den sĂ„ kallade "lĂ€ppstiftseffekten" – teorin om att under en lĂ„gkonjunktur sĂ€ljs mer lĂ€ppstift Ă€n nĂ„gonsin. NĂ€r allt annat Ă€r jobbigt ökar begĂ€ret efter att unna sig nĂ„got för sin egen skull.

– MĂ„nga av vĂ„ra produkter hör till den kategorin, sĂ€ger hon.

Oro för dyster ekonomi

Redan före coronakrisen sÄg bÄde lÄgprissajter och lyxbutiker ett uppsving i försÀljningen. Men endast den förstnÀmnda kategorin lÀr komma ut starkare pÄ andra sidan, tror John Davidson, chefsekonom pÄ Svensk handel.

– MĂ„nga gillar att fynda, och det kan förstĂ€rkas nĂ€r normala semestrar till utlandet inte lĂ€ngre blir av. DĂ„ kan det definitivt bli mer av den hĂ€r typen av köp. Det gĂ€ller inte bara lĂ„gpris utan ocksĂ„ heminredning och trĂ€dgĂ„rdsprodukter, sĂ€ger han.

Den trenden har Kajsa Knapp redan identifierat och slagit mynt av. Samtidigt Àr mÄnga framtidsprognoser dystra, med hög arbetslöshet och en djup lÄgkonjunktur. Kanske gÄr det inte ens att köpa sig glad för stunden dÄ.

– Den största oron Ă€r att en nattsvart ekonomi vĂ€ntar. Att Ă€ven om folk vill köpa vĂ„ra produkter sĂ„ kan de inte, sĂ€ger hon.

Fakta: Konsumtion under coronakrisen

Undersökningen som genomfördes i april pĂ„ uppdrag av Svensk handel visar att nĂ€stan hĂ€lften av de svarande tror pĂ„ en försĂ€mrad ekonomisk situation i sitt hushĂ„ll – och 13 procent tror pĂ„ en kraftigt försĂ€mrad ekonomisk situation.

Den utgĂ„ngspunkten tycks redan ha fĂ„tt en stor pĂ„verkan pĂ„ vad och hur mycket svenskar köper. En majoritet av de som Ă€ndrat sina inköp uppger att de minskat sin konsumtion i alla kategorier, utom nĂ€thandel med mat – som i sin tur har ökat. Den största minskningen gĂ€ller fysiska butiker.

Bland de svarande uppger en av fem att det Àr ganska eller mycket osannolikt att de ÄtergÄr till sitt tidigare köpbeteende nÀr coronakrisen Àr över, vilket tyder pÄ att krisen kan fÄ ihÄllande konsekvenser pÄ lÄng sikt nÀr det kommer till konsumtion.

Över 1 000 svenskar i Ă„ldrarna 18–80 Ă„r svarade pĂ„ undersökningen i början av april.

KĂ€lla: Svensk Handel

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!