Vinst för Spotify – vill fĂ„ fler kreatörer

MusiktjÀnsten Spotify redovisar Ànnu ett kvartal med plusresultat. Antalet aktiva anvÀndare var "en besvikelse" enligt grundaren och vd:n Daniel Ek, men han Àr ÀndÄ fast besluten att nÄ en miljard lyssnare.

Spotifys grundare Daniel Ek sÀger att de fortfarande Àr pÄ god vÀg att nÄ en miljard prenumeranter. Arkivbild frÄn 2018.

Spotifys grundare Daniel Ek sÀger att de fortfarande Àr pÄ god vÀg att nÄ en miljard prenumeranter. Arkivbild frÄn 2018.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2021-07-28 12:05

– Vi Ă€r fortfarande i ett tidigt skede med att flytta linjĂ€rradio till poddformatet vilket visar pĂ„ att vi har stora utvecklingsmöjligheter framöver, sĂ€ger Spotifys vd Daniel Ek.

Daniel Ek sÀger att han Àr besviken över att de inte nÄdde fler aktiva anvÀndare under första halvÄret 2021, men han ser framför sig att mÄlet pÄ en miljard anvÀndare Àr möjligt med engagerande innehÄll.

Ett led pĂ„ vĂ€gen att nĂ„ detta antal Ă€r att knyta till sig kreatörer – vare sig det Ă€r etablerade podcasts eller mĂ€nniskor med stor följarskara pĂ„ andra plattformar som startar nya podcasts.

– Vi har nu Ă„tta miljoner kreatörer men vi vill nĂ„ 50 miljoner kreatörer. Det handlar om att fĂ„ alla de 50 miljoner kreatörernas följare och göra dem till trogna fans till oss.

Antalet aktiva anvÀndare pÄ mÄnadsbasis uppgick till 365 miljoner vid andra kvartalets slut, en ökning med 22 procent frÄn Äret innan.

Antalet premiumanvÀndare, som stÄr för merparten av Spotifys intÀkter, ökade med 20 procent jÀmfört med för ett Är sedan till 165 miljoner.

Nya marknader

Spotify har försökt öka sin nÀrvaro pÄ flera marknader den senaste tiden.

I Indien, Brasilien och Sydostasien nÄdde inte antalet nya anvÀndare förvÀntningarna. En av de största förklaringarna Àr pandemin, sÀger Daniel Ek.

Eftersom Spotify Àr en lyssningstjÀnst gÄr det bÀttre för dem nÀr mÀnniskor Àr pÄ vÀg nÄgonstans (och inte tittar pÄ skÀrm hemma), vilket gör att nedstÀngningar under pandemin pÄverkar företaget negativt.

PÄ det stora hela redovisar dock Spotify en vinst efter omkostnader andra kvartalet pÄ 12 miljoner euro, motsvarande 129 miljoner kronor under andra kvartalet.

Annonsmarknaden

Den största delen av Spotifys inkomster har kommit frĂ„n mĂ„nadsprenumerationerna – nĂ„got som kan tas över allt mer av annonsintĂ€kter.

– Jag kan sjĂ€lv erkĂ€nna att jag var sen in pĂ„ annonstĂ€nket, men det har blivit omöjligt att ignorera. Det Ă€r nu vĂ„r nĂ€st största inkomstkĂ€lla, sĂ€ger Ek.

Han lyfter att annonsintÀkterna har ökar 110 procent pÄ ett Är. Sett endast till podcast-sidan har annonsintÀkterna vÀxt 627 procent pÄ ett Är.

– Det enda som hindrar oss frĂ„n att vĂ€xa Ă€nnu mer Ă€r vĂ„rt inventarium och vi arbetar nu pĂ„ att fĂ„ in fler produktioner. Jag kan konstatera att perioden dĂ„ annonsintĂ€kter bara stod för tio procent av vĂ„ra intĂ€kter Ă€r över.

SÀnker prognos för anvÀndarantal

IntÀkterna under andra kvartalet steg till 2,33 miljarder euro, motsvarande runt 23 miljarder kronor, frÄn 1,89 miljarder euro ett Är tidigare. Det var nÄgot bÀttre Àn vÀntat. Analytiker hade rÀknat med intÀkter pÄ totalt 2,29 miljarder euro, enligt en sammanstÀllning av data frÄn Refinitiv.

Bolaget skruvar ner sin prognos gÀllande det totala antalet anvÀndare för helÄret. Nu rÀknar Spotify med att nÄ mellan 400 och 407 miljoner aktiva anvÀndare pÄ mÄnadsbasis. Tidigare prognos var mellan 402 och 422 miljoner anvÀndare. För premiumanvÀndarna höjer bolaget i stÀllet prognosen nÄgot och rÀknar nu med mellan 177 och 181 miljoner premiumanvÀndare vid Ärets slut.

Spotifys aktie sjunker 2 procent i förhandeln pÄ New York-börsen efter rapporten.

RÀttad: I en tidigare version uppgavs fel intÀktsbelopp.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om