Det har i Ă„r inte nyregistrerats en enda elbil i kommunerna Norsjö, MalĂ„, Sorsele, Dorotea, Ăverkalix och Pajala, visar siffrorna pĂ„ nyregistreringar frĂ„n Statistiska centralbyrĂ„n.
Gemensamt för dessa norrlĂ€ndska kommuner Ă€r att de publika laddningsmöjligheterna Ă€r vĂ€ldigt fĂ„. BĂ€st till ligger Ăverkalix med tvĂ„ offentliga laddstationer och tre laddpunkter, visar en kartlĂ€ggning över laddinfrastrukturen i landet frĂ„n elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle .
I MalÄ, Sorsele och Dorotea finns en offentlig laddstation per kommun. I Pajala och Norsjö finns inga publika laddningsmöjligheter.
Flest i höginkomstkommuner
En laddstation Àr en plats med en eller flera laddare för eldrivna fordon. En laddpunkt Àr sjÀlva kontakten dÀr det laddbara fordonet laddas.
Betydligt bÀttre Àr försÀljningen i höginkomstkommuner som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge, dÀr det fram till slutet pÄ augusti i Är sÄldes flest elbilar per invÄnare, enligt statistik som bilköpartjÀnsten Blipp har tagit fram via analysföretaget Vroom. 244 elbilar har registrerats i Danderyd i Är. I Vellinge Àr det 195 elbilar.
DÀr Àr ocksÄ den offentliga laddinfrastrukturen mer utvecklad: elva laddstationer och 91 laddpunkter i Danderyd. I Vellinge finns det 18 publika laddstationer och 61 laddpunkter.
Tobias Olsson, bilförsÀljare pÄ Folkes Bil i Vilhelmina, sÀger att mÄnga kunder visar ett intresse, men pÄ grund av oro kring rÀckvidden kan de inte tÀnka sig att byta till en eldriven bil.
ââRĂ€ckvidden Ă€r det största problemet. Trots att de marknadsför med att det ska rĂ€cka 50 mil nĂ€r det Ă€r kallt stĂ€mmer det inte riktigt överens med verkligheten.
"Intresset Àr typ noll"
I Vilhelmina finns det endast tillgÄng till en offentlig laddstation i nulÀget. I kommunen har fyra elbilar registrerats hittills i Är.
ââOm det inte finns möjlighet till snabbuppladdning i inlandet sĂ„ Ă€r det inte heller nĂ„gonting som lockar för kunder. Finns det möjlighet till att ladda sĂ„ Ă€r det vĂ€l klart att fler kommer att kunna tĂ€nka sig att köpa.
I MalÄ gÄr tankegÄngarna i samma riktning. Dels beror skepsisen pÄ de lÄnga avstÄnden och dels pÄ att det behövs fler laddmöjligheter, sÀger Angelica Edlund, frÄn Norrlands Bil i MalÄ.
ââHĂ€r kan jag sĂ€ga att intresset Ă€r typ noll. Först och frĂ€mst har vi bara en laddstolpe och sedan nĂ€r man hör folk prata sĂ„ Ă€r det ingen som tror att det funkar hĂ€r uppe. Det Ă€r avstĂ„nden till jobbet och sedan att vi har 25-30 minusgrader hela vintern. Man vĂ€ntar tills man vet att bilen tar sig.
Högst tio mil till laddstolpe
Enligt energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman finns en plan för att hela Sverige ska ha en utbyggd laddinfrastruktur för elbilar.
TT: MÄste det finnas mÄnga som kör elbil redan för att det ska satsas pÄ laddinfrastrukturen eller Àr laddmöjligheter viktigt för att fler ska börja köra elbil?
ââĂven om 90 procent av laddningen kommer att ske i hemmet eller pĂ„ arbetsplatsen sĂ„ Ă€r vĂ„rt mĂ„l att i det centrala vĂ€gnĂ€tet ska det inte vara mer Ă€n tio mil till en elbilsladdare nĂ„gonstans i Sverige.
TT: Vad görs i dag för att detta ska ske?
ââKlimatklivet har finansierat mĂ„nga tiotusentals laddpunkter pĂ„ arbetsplatser och hem i Sverige. Sedan förra Ă„ret har vi ett speciellt stöd för att tĂ€cka de ganska fĂ„ platserna i landet dĂ€r det Ă€r lĂ€ngre Ă€n tio mil till en laddstolpe och dĂ„ gĂ„r staten in och betalar hela kostnaden för en sĂ„dan laddstolpe.
TT: I bland annat Vilhelmina avvaktar mÄnga köpare pÄ grund av oro för att kylan och dÀrmed rÀckvidden Àr ett problem?
ââNĂ€r man pratar glesbygd sĂ„ ska vi ha tio mil mellan varje laddstolpe men de allra flesta med moderna elbilar laddar inte pĂ„ stan, utan hemma. PĂ„ en laddning kommer man 50 mil med en elbil. Ăven om man kör i Vilhelmina klarar man sig med att ladda hemma i bostaden. Man kan se laddningen pĂ„ stan mer som reservtank Ă€n som huvudsaklig kĂ€lla. Absolut Ă€r rĂ€ckvidden kortare i kyla, men har man 50 mil frĂ„n början sĂ„ kanske man har 40-45 mil i kyla.