I vÀntan pÄ nya verktyg för att komma tillrÀtta med problem pÄ den snabbt vÀxande marknaden för snabblÄn vill myndigheter att branschen först och frÀmst skÀrper sig.
Kreditprövningarna behöver göras grundligare, anser Finansinspektionen, Konsumentverket och Kronofogden och man har Àven lyft idén om en branschgemensam spÀrrtjÀnst för konsumenter som vill spÀrra sig frÄn att ta nya krediter och lÄn.
EfterfrÄgar reglering
Det skyltas inte direkt om det men det finns i dag möjligheter att spÀrra sig för nya lÄn. Det Àr dock inte reglerat i lag och det bygger pÄ att en specifik aktör godkÀnner det.
ââDet finns i dag inget nationellt system för hur en kreditgivare ska agera om en konsument sĂ€ger att den inte vill handla hos dem. Det Ă€r upp till varje kreditgivare. KĂ€nner du att du vill spĂ€rra dig frĂ„n att ta lĂ„n Ă€r det ett hĂ€stjobb att sjĂ€lv se till att bli blockad av alla, sĂ€ger Johanna Eklund, marknadsansvarig pĂ„ Anyfin.
Anyfin, som sjÀlva sysslar med omfinansiering av krediter och lÄn, driver en egen spÀrrtjÀnst men har upplevt vissa tekniska barriÀrer och ett visst motstÄnd, frÀmst frÄn större aktörer i branschen att ansluta sig. Johanna Eklund tror att det krÀvs lagÀndringar för att komma vidare i arbetet.
ââDet skulle underlĂ€tta mycket om det fanns ett nationellt system med en nationell reglering för hur det hĂ€r ska skötas, sĂ€ger hon.
BetaltjÀnstbolagen Qliro och Klarna hör till dem som inte valt att erbjuda tjÀnsten via Anyfin. Dock gÄr det att spÀrra sig frÄn att handla pÄ kredit hos respektive aktör.
ââIdĂ©n med ett centralt spĂ€rregister tycker vi Ă€r bra, det stĂ€ller vi oss positiva till. Vi har inget intresse av att medverka till att personer som inte kan eller har möjlighet att hantera sin ekonomi fĂ„r problem, sĂ€ger Andreas Frid, chef för investerarrelationer pĂ„ Qliro.
Branschen diskuterar
Anyfin, Qliro och Klarna Àr med i branschorganisationen Swedish Fintech Association som nu hÄller pÄ att starta upp en arbetsgrupp specifikt för konsumentkreditmarknaden.
"Detta arbete Àr i sin linda men syftet Àr att kunna diskutera liknande utmaningar och hur man tillsammans kan skapa bÀttre förutsÀttningar för konsumenter och nÀringsidkare", skriver Louise Grabo, generalsekreterare för organisationen, i en kommentar.
BetaljÀtten Klarna tycker att idén med ett central spÀrregister Àr intressant, men uttrycker en viss tveksamhet samtidigt som man konstaterar att systemet för att spÀrra sig i dag inte Àr optimalt.
"Det Àr svÄrt att sÀga vilken effekt en sÄdan funktion skulle ha, men det Àr en intressant idé och vi har sedan ett tag tillbaka undersökt möjligheten bÄde genom samarbete med andra aktörer och specifikt hos oss", skriver Klarnas presschef Niklas Gillström, i en kommentar till TT.
Enligt Anyfin har omkring 4 000 av deras kunder anvÀnt deras spÀrrtjÀnst. Nyligen stÀngdes ocksÄ en namninsamling "skuldpaus.se" för ett nationellt spÀrregister som samlade nÀstan 10 000 underskrifter som ska lÀmnas vidare till regeringen.