Sommarnöjen bakom hög inflation

Sommaraktiviteter – som restaurangbesök och resor – driver upp inflationen, enligt SCB. Men prisökningarna Ă€r motiverade, menar företrĂ€dare för besöksnĂ€ringen, och det Ă€r ingen "BeyoncĂ©-effekt" vi ser, enligt ekonomen Robert Bergqvist.

Flygresor och paketresor blev dyrare. Arkivbild.

Flygresor och paketresor blev dyrare. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2023-07-14 09:01

Typiska sommartjĂ€nster har stigit i pris under juni, enligt Statistiska centralbyrĂ„n, SCB. JĂ€mfört med maj handlar det om prisökningar pĂ„ 21–27 procent pĂ„ kategorier som paketresor, utrikesflyg och hyrbilar.

– HushĂ„llen verkar spendera mycket pengar nu. Vi kan ju hoppas att det Ă€r sommarrelaterat, och att vi fĂ„r se ett tydligt tryck nedĂ„t under hösten. Men indikationen Ă€r att hushĂ„llen försöker hĂ„lla uppe sin konsumtion och det gör att priserna ocksĂ„ hĂ„lls uppe, sĂ€ger Robert Bergqvist, senior ekonom pĂ„ SEB.

Beyoncé-effekten

Det har talats om "Beyoncé-effekten", alltsÄ att konserter med stora, vÀrldskÀnda artister som har lockat mÄnga, Àven utlÀndska, besökare har drivit upp priserna i takt med att efterfrÄgan pÄ besöksnÀringen gÄtt upp. Men Robert Bergqvist tror inte att det kan ha pÄverkat inflationen i nÄgon större utstrÀckning.

– Det Ă€r inte det som avgjort det hela, det Ă€r pĂ„ marginalen som den hĂ€r effekten uppkommer. Det Ă€r inte mĂ„nga av oss som springer pĂ„ konsert utan det handlar mer om sommarrelaterade tjĂ€nster. De flesta av oss undrar hur vi ska semestra och spendera vĂ„ra pengar. Jag skulle inte fĂ€sta för stor vikt vid det och skulle inte lĂ€gga skuld pĂ„ utlĂ€ndska artister för att dra upp inflationen.

"Höjer för att man kan"

Enligt SCB har priserna för restaurang och logi stigit med 8,1 procent jÀmfört med samma period förra Äret. Visita, en branschorganisation för besöksnÀringen, har sett att stora evenemang har ökat efterfrÄgan för deras verksamheter.

– PĂ„ sommaren i Göteborg och Stockholm har man ganska höga belĂ€ggningsgrader redan, man ligger nĂ€rmare 100 procent Ă€ndĂ„ de veckorna. NĂ€r det kommer en stor artist, dĂ„ höjer man priserna för att man kan och behöver, sĂ€ger Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

Men prisökningarna Àr motiverade, enligt honom.

– Vi har haft en enorm kostnadsutveckling pĂ„ hotell och restaurang. Inköpspriserna i rĂ„varor för restauranger har ökat med mer Ă€n 15 procent, medan försĂ€ljningspriserna ökade med hĂ€lften, 7,8 procent. Samtidigt har arbetsgivaravgiften för unga höjts och hyror pĂ„ hotell har ökat. Dessutom var det ett historiskt högt utfall i avtalsrörelsen.

Prisfall framöver?

I höst kan det dock se annorlunda ut, nÀr efterfrÄgan blir lÀgre, sÀger Thomas Jakobsson.

– Sommaren kommer ha en positiv utveckling, men hushĂ„llen kommer att fĂ„ det betydligt sĂ€mre i höst och dĂ„ blir det svĂ„rare framför allt nĂ€r det gĂ€ller vardagskonsumtion.

Huruvida det kommer leda till lÀgre priser framöver ÄterstÄr att se, sÀger han.

– Restaurang brukar ju inte sĂ€nka sina priser, dĂ€remot kanske de inte höjer lika mycket. DĂ€remot hotell, de justerar ju sina priser dagligen, vi fĂ„r se, men de kommer i alla fall att gĂ„ ned frĂ„n de hĂ€r nivĂ„erna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!