Efter flera veckors förberedelser lyckades Petra Huisman inte bara fÄ loss en biljett. Hon ska nu se tvÄ av tre konserter pÄ Friends arena i maj liksom en av konserterna i London i augusti. Dessutom var hon och en vÀn i New York tidigare i Är nÀr Swift upptrÀdde pÄ hemmaplan.
Högt börjar Petra Huisman rÀkna med vad allt kommer att kosta:
ââI Stockholm lyckades vi inte fĂ„ ordinarie biljetter utan sĂ„ kallade VIP-biljetter, det betyder omkring 11 000 kronor för tvĂ„ biljetter, sen Ă€r det boende, mat, taxi och andra utgifter. I New York kostade biljetten 7 500 kronor, berĂ€ttar hon och lĂ€gger till:
ââI London kostar den dĂ€remot bara 1 500 kronor, men allt det hĂ€r betyder att jag lagt 20 000 kronor bara pĂ„ konsertbiljetter.
Kallar sig "swifties"
Dom kallar sig "swifties", fansen till den 33-Äriga amerikanska lÄtskrivaren och popstjÀrnan som just nu Àr den kanske största och mest inflytelserika musikartisten i vÀrlden.
NÀr Taylor Swift genomför "The Eras Tour", med 151 konserter över fem kontinenter och bland annat tre stopp i Stockholm, Àr det en miljardindustri med ekonomisk effekt för betydligt fler Àn amerikanskan och hennes skivbolag.
Varje konsert bedöms ge intÀkter pÄ omkring 13 miljoner dollar, enligt nyhetsbyrÄn Bloombergs berÀkningar. En studie har visat att de tvÄ konserterna i delstaten Colorado ska ha lyft delstatens ekonomiska tillvÀxt med 140 miljoner dollar.
Taylor Swifts ekonomiska pÄverkan ses till och med som sÄ stor att USA:s centralbankschef Jerome Powell i anslutning till en presskonferens fick frÄgan om eventuell pÄverkan pÄ amerikansk inflation.
Höga hotellpriser
I Sverige Àr Taylor Swift-effekten redan nu högst pÄtaglig pÄ hotellpriserna i Stockholm runt helgen hon kommer hit till vÄren.
En genomgĂ„ng via en av de större bokningssajterna visar pĂ„ priser kring 5 000â6 000 kronor per natt â om det överhuvudtaget finns nĂ„gra rum kvar. Det kan sĂ€ttas i perspektiv med helgen före konserterna: dĂ„ kostar ett hotellrum cirka 1 500 kronor.
Det Ă€r just sĂ„dana aspekter som nu diskuteras â hur en megaartist eventuellt kan bli en inflationsfaktor. Efter BeyoncĂ©s konserter i Stockholm i vĂ„ras skrev Danske Banks chefsekonom Michael Grahn pĂ„ Twitter att konserterna bidrog till att hĂ„lla uppe den svenska inflationen, ett resonemang som möttes av skepsis och kritik.
Snart ett halvÄr senare hÄller dock Michael Grahn fast vid sin stÄndpunkt, Àven om det inte gÄr att se helt svart eller vitt, pÄpekar han:
ââVi blev lite hĂ€cklade frĂ„n början, kan verkligen en enskild artist ha effekt pĂ„ makroekonomi? Men blir det vĂ€ldigt mycket högre priser â Ă€ven om det Ă€r under en kort period â Ă€r det klart att det kan pĂ„verka. Jag tycker inte man ska avfĂ€rda detta som idioti.
Liknande effekter
Michael Grahn pekar pÄ liknande effekter tidigare, till exempel i anslutning till fotbollsmatchen mellan Ajax och Manchester United 2017 som bidrog till en anstormning av utlÀndska supportrar till Stockholm.
Kan dÄ Taylor Swift bli en inflationsfaktor nÀsta Är för svensk del?
Högst tveksamt, enligt Michael Grahn. En orsak Àr att inflationen mÀts traditionellt mot samma mÄnad föregÄende Är och det var ju alltsÄ dÄ i maj som Beyoncé drev upp hotellpriserna.
ââOm det nu inte blir en Ă€nnu större prisuppgĂ„ng utan priserna blir i paritet med BeyoncĂ©, dĂ„ kan man sĂ€ga att det blir det ingen effekt utan en sĂ„dan uppgĂ„ngssiffra försvinner ur statistiken och en likadan tillkommer, förklarar han.
Mer komplicerat att förklara Àr kanske hur en artist som har sitt ursprung i den ofta inte sÄ glamourösa countrymusiken har kommit att bli en sÄdan maktfaktor, inte bara ekonomiskt, utan ocksÄ populÀrkulturellt och samhÀllspolitiskt.
Uppmanade till röstning
NÀr till exempel Taylor Swift pÄ Instagram uppmuntrade sina 272 miljoner följare att registrera sig inför presidentvalet bidrog det till 23 procent fler registreringar Àn vid samma tidpunkt föregÄende Är, enligt mediebolaget NPR.
Petra Huisman ger sig ÀndÄ pÄ ett försök:
ââBara för nĂ„gra Ă„r sedan var Taylor Swift vĂ€ldigt ocool. Hon har alltid gjort musik som talat med hjĂ€rta och smĂ€rta, men pĂ„ ett vĂ€ldigt vĂ€lformulerat sĂ€tt. Det har dock aldrig riktigt tagits pĂ„ allvar. Det utanförskapet i sin tur skapar en tillhörighet bland fansen som hittar en kraft i gemenskapen.
Petra Huisman Àr den första att medge att Taylor Swift Àr en extremt framgÄngsrik affÀrskvinna, men menar att i superstjÀrnan finns samtidigt en vardagsnÀra och igenkÀnnande faktor för hennes fans.
ââUnga tjejer Ă€r egentligen en ganska "okreddig" mĂ„lgrupp, men hon har alltid vĂ€nt sig till dem. Jag tror att kraften som unga tjejer har ekonomiskt, och vad de vĂ€ljer att lĂ€gga pengar pĂ„ sedan nĂ€r de vĂ€xer upp och skaffar familj, verkligen kan underskattas.
Upplevs som autentisk
Men kan det bli för mycket ekonomi? Kan kommersiella vÀrden riskera att sjÀlva artisten Taylor Swift kommer i skymundan? Linda Ryan Bengtsson, lektor vid Karlstads universitet som studerat amerikanskans interaktion med fans via olika sociala medier, ger ett exempel:
ââHon har varit vĂ€ldigt duktig pĂ„ att sĂ€rskilja de hĂ€r sakerna, dels ett eget konto, dels ett mera kommersiellt konto. Sedan vet man inte vilken röst som pratar, men mĂ„nga upplever att hon Ă€r vĂ€ldigt autentisk och drivs av sina egna idĂ©er, och hon har ju till exempel ifrĂ„gasatt musikbranschen.
Petra Huisman i sin tur ser pragmatiskt pÄ det hela:
ââDet Ă€r en del av hela vĂ„rt system just nu, oavsett om det Ă€r hon eller nĂ„gon annan som anvĂ€nder det. Jag kan vĂ€lja om jag ska köpa de hĂ€r grejerna eller inte, och för mig tar det inte bort kĂ€rleken till musiken.