Pepsico säljer mer – trots höjda priser

Livsmedelsjätten Pepsico, med varumärken som Pepsi, Gatorade och Lipton i sitt stall, höjde priserna med 16 procent under årets första kvartal.

Pepsico, bolaget bakom Pepsi, rapporterar delår. Arkivbild.

Pepsico, bolaget bakom Pepsi, rapporterar delår. Arkivbild.

Foto: Nam Y. Huh/AP/TT

Ekonomi2023-04-25 13:02

Men konsumenterna stannade kvar, vilket kan ses som ett tecken på att att köpkraften fortfarande är hög.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 17,9 miljarder dollar, 10 procent mer än samma period året innan. Analytikerna hade räknat med 17,2 miljarder dollar, enligt Bloombergs sammanställning. Vinst per aktie landade på 1,50 dollar jämfört med analytikernas förväntade 1,38.

Bolaget skriver upp sin tillväxtprognos för helåret från 6,41 till 8 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!