Tillsammans har de bÄda kommunerna mindre Àn 10 000 invÄnare. Det Àr dock hit som vÀrldens största biltillverkare söker sig nÀr nya modeller ska uthÄllighetstestas i strÀng kyla och pÄ vinterunderlag.
Det som började pĂ„ 1970-talet med en testbana i Arjeplog har nu vuxit till att omfatta ett 30-tal olika testanlĂ€ggningar i norra Sverige. Tillsammans omsĂ€tter de drygt en miljard kronor under ett par vintermĂ„nader. Det skapar jobbtillfĂ€llen inte bara inom biltestningsbranschen utan i verksamheter runtomkring, som hotell och servicenĂ€ring â i alla fall under ett vanligt Ă„r.
ââDen hĂ€r testnĂ€ringen Ă€r en jĂ€tteviktig bas och det ger ju ekonomiska konsekvenser för kommunen. Man ser att hotell- och boendeanlĂ€ggningen mĂ€rkt av detta. Vi har dĂ€rför försökt arbeta med företagen och hĂ„lla en tĂ€t dialog för att finnas behjĂ€lpliga, sĂ€ger Anne Enoksson, nĂ€ringslivsstrateg pĂ„ Arvidsjaurs kommun.
Privatchartrat flyg
Nu Àr det fortfarande bara september och högsÀsongen fortfarande ett par mÄnader bort. Det Àr dÄ privatchartrade flyg frÄn framför allt Tyskland Àr tÀnkt att börja anlÀnda igen, ett normalÄr flera gÄnger i veckan frÄn olika destinationer.
Carina Johnsson, vd för flygplatsen, nÀr dock en viss optimism för flygplatsen och dess personal:
ââDen hĂ€r trafiken Ă€r avgörande för att flygplatsen ska kunna verka, och vi har gĂ„tt igenom ett stĂ„lbad precis som alla andra flygplatser. Men vi har Ă€ndĂ„ legat pĂ„ 25 procents kapacitet, det Ă€r mĂ„nga flygplatser som fĂ„tt stĂ€nga helt, pĂ„pekar hon.
TT: Och hur ser det ut nu inför vintern?
ââVi har börjat fĂ„ vĂ„ra första förfrĂ„gningar sĂ„ vi ser en Ă„tergĂ„ng, men det gĂ„r Ă€nnu inte att ange nĂ„gon siffra.
Fortsatta investeringar
Continental har under pandemin, liksom andra bil- och dĂ€cktillverkare, fortsatt att investera i sina anlĂ€ggningar i Arvidsjaur. Ăven om testverksamheten skalats ned.
ââVi fortsĂ€tter att investera hĂ€r Arvidsjaur. Det Ă€r en utmaning med övergĂ„ngen frĂ„n explosionsmotorer till elmotorer. Dessutom utvecklar vi ny mjukvara. Till slut mĂ„ste du sĂ€tta ihop alla bitarna och testa dem i verkligheten för att fĂ„ en bekrĂ€ftelse pĂ„ att det fungerar innan du sĂ€ljer det till allmĂ€nheten, sĂ€ger Detlev Borchert, chef för Continentals testanlĂ€ggning i Arvidsjaur.
Tanken Àr att skala upp verksamheten nÀr pandemin Àr över.
ââMen frĂ„gan Ă€r om vi nĂ„gonsin kommer tillbaka till det lĂ€ge som rĂ„dde före covid-19. Det vet vi inte. Det beror pĂ„ vĂ„ra kunder. De har har ocksĂ„ pĂ„verkats, mycket av produktpresentationer sker nu pĂ„ nĂ€tet.
Men Àven om pandemirestriktionerna lÀttas i Sverige i slutet av september finns andra utmaningar. Verksamheten pÄverkas ocksÄ av vilka restriktioner som gÀller i andra lÀnder. I flera asiatiska lÀnder har smittspridningen tagit fart igen, vilket försvÄrar.
Halvledarbristen pÄverkar
Ett annat problem Àr att fordonssektorn drabbats hÄrt av bristen pÄ sÄ kallade halvledare. Detta har lett till att flera stora fordonstillverkare, exempelvis Toyota, varslat om produktionsbegrÀnsningar.
ââDet Ă€r fortfarande osĂ€kert, sĂ€ger Robert Granström, ordförande för SPGA, biltestföretagens samverkansorganisation i Norrbotten.
ââĂ ena sidan har kunder inte hunnit testa sĂ„ mycket som tidigare. Vissa kunder, exempelvis asiatiska, har kanske inte kunnat resa över huvud taget, sĂ„ det finns ett jĂ€ttestort provbehov. Ă andra sidan saknar bilindustrin komponenter, vilket minskar kassaflödet och dĂ„ kanske man vĂ€ljer att skjuta pĂ„ testerna, fortsĂ€tter han.
Ytterligare en utmaning Àr containerbristen inom sjöfarten. Bilar frÄn Tyskland kan fraktas med lastbil, men asiatiska tillverkare har av naturliga skÀl inte den möjligheten.
ââAllt det hĂ€r betyder att nĂ„gon testentreprenör kan fĂ„ en jĂ€ttebra sĂ€song medan nĂ„gon kan fĂ„ en dĂ„lig sĂ€song. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt i nulĂ€get att sĂ€ga hur det blir, sĂ€ger Robert Granström.