Oron ökar efterfrÄgan pÄ försvarsprodukter

Redan innan Ukrainakrigets utbrott mĂ€rktes en tydlig skillnad – efterfrĂ„gan pĂ„ produkter frĂ„n svenska försvarsföretag har ökat markant. I framtiden bedöms ocksĂ„ allt fler bolag involveras inom försvarsindustrin.

Carl Jonasson, vd för Snigeldesign, visar upp delar av sortimentet.

Carl Jonasson, vd för Snigeldesign, visar upp delar av sortimentet.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2022-03-20 07:23

Inne pÄ kontorets vÀggar hÀnger ryggsÀckarna pÄ rad, nÄgra kamouflagefÀrgade, andra helsvarta. En del sÄ stora att de skulle kunna rymma ett helt bohag, dÀrav namnet Snigeldesign.

NĂ€r man startade upp 1990 valdes företagsnamnet utifrĂ„n att snigeln bĂ€r sitt bo pĂ„ ryggen, pĂ„ samma sĂ€tt skulle soldater kunna bĂ€ra med sig allt man behövde i fĂ€lt i företagens ryggsĂ€ckar och nu, 30 Ă„r senare, finns 3 700 olika artiklar i produktkatalogen.

– Vi utvecklar och tillverkar olika system för att bĂ€ra utrustning och skydda anvĂ€ndaren, Ă€ven om vi Ă€r en del av försvarsindustrin sĂ„ gör vi inga vapen, sĂ€ger vd:n Carl Jonasson.

Kundbasen i Sverige Àr primÀrt tvÄ, Försvarsmakten och polisen, men det ökade intresset och efterfrÄgan pÄ produkterna mÀrks Àven utomlands.

– I de flesta lĂ€nder som vi Ă€r inriktade mot har man gĂ„tt igenom samma resa som Sverige, först drog man ned pĂ„ försvaret och nu sker en upprustning, dĂ„ behövs ocksĂ„ mer ryggsĂ€ckar och skyddsvĂ€star sĂ„ det finns en allmĂ€n trend redan innan den senaste utvecklingen med kriget i Ukraina.

TT: Hur tÀnker du personligen kring att arbeta inom den hÀr industrin?

– Jag skulle inte jobba i den hĂ€r branschen om jag inte var övertygad om att tills vĂ€rlden ser annorlunda ut sĂ„ kommer demokratin att behöva kunna försvaras. Vi Ă€r en del av försvarsindustrin men drivs av övertygelsen att den goda sidan ska ha de bĂ€sta grejerna. VĂ„rt bidrag – Ă€ven om det kan lĂ„ta lite högtravande – Ă€r att vi bidrar till försvaret av frihet och mĂ€nskliga rĂ€ttigheter.

Tredubblad omsÀttning

OmsÀttningen tredubblades under förra Äret och enligt Carl Jonasson frÀmst genom den utlÀndska marknaden.

– Vi har börjat vinna kontrakt utomlands och dĂ„ mĂ€rker man att ett kontrakt i Tyskland kan vara tio gĂ„nger sĂ„ stort som motsvarande kontrakt i Sverige.

TT: Hur snabbt mÀrker ni av ökad efterfrÄgan pÄ grund av geopolitisk oro?

– Ganska omgĂ„ende. Det finns helt plötsligt ett annat intresse att tidigarelĂ€gga och utöka redan befintliga kontrakt. Man köper helt enkelt mer av det som redan bestĂ€llts. Det Ă€r ocksĂ„ mindre kontroversiellt att köpa in flera ryggsĂ€ckar Ă€n ett stridsflygplan.

Snigeldesign Àr dock lÄngtifrÄn ensamt att se den hÀr utvecklingen.

Robert LimmergĂ„rd, generalsekreterare för branschorganisationen SĂ€kerhets- och försvarsföretagen (Soff), poĂ€ngterar att ingen vill se sig sjĂ€lv som en vinnare nĂ€r en humanitĂ€r katastrof i form av kriget i Ukraina pĂ„gĂ„r för fullt. Rent konkret har dock den geopolitiska osĂ€kerheten kring bland annat Östersjön bidragit till ett förĂ€ndrat lĂ€ge för mĂ„nga svenska försvarsföretag.

– Jag skulle sĂ€ga att 9 företag av 10 har redan kĂ€nt av en kraftig substantiell efterfrĂ„gan och en hel del av vĂ„ra företag har gĂ„tt i treskift den senaste tiden, sĂ€ger han till TT.

Förklaringen Ă€r enkel. Regeringen meddelade i veckan att Försvarsmakten ska fĂ„ klartecken att bestĂ€lla försvarsmateriel för över 30 miljarder fram till 2030 vilket Ă€r i linje med utvecklingen runtom i Europa. Tyskland meddelade tidigare i mars att man ska investera hisnande 1 000 miljarder kronor i sitt försvar. Storbritannien med finansminister Rishi Sunak ska inom kort presentera en ny budget och förvĂ€ntas dĂ„ meddela kraftigt ökade försvarsanslag. Samma utveckling spĂ„s nu i flera andra europeiska lĂ€nder.

– 60–70 procent av de hĂ€r företagens omsĂ€ttning gĂ„r pĂ„ export och de största och frĂ€msta kunderna Ă€r partnerlĂ€nder i Europa och Nordamerika, sĂ€ger han.

Fler blir involverade

Robert LimmergÄrd gör dock samtidigt bedömningen att svenska försvarsföretag kommer att förÀndras framöver. Allt fler företag inom olika nÀringsgrenar kommer att involveras, han nÀmner bland annat sÄdana som tillverkar drönare som numera en del av modern krigföring.

– VĂ€ldigt mycket blir digitalt, fler företag kommer att omfattas och det kan vara sĂ„dana som vanligtvis inte jobbar med försvarsfrĂ„gor men kanske exempelvis med virtual reality och AI.

Fakta: SÀkerhets- och försvarsföretagen (Soff)

I Soff ingÄr nu 140 företag som 2020 omsatte 42 476 miljoner kronor och innefattade uppskattningsvis 27 800 medarbetare.

För allmÀnheten Àr börsnoterade Saab det allra mest namnkunniga svenska försvarsbolaget, bland annat kÀnt för Jas Gripen-stridsplanen, Merparten av företagen Àr dock mindre bolag med verksamhet pÄ fler Àn 70 orter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!