Stiftelsen Allbright gör varje Är sedan 2012 en undersökning av hur det ser ut med jÀmstÀlldhet och mÄngfald i svenska börsbolag.
ââĂ rets siffror Ă€r verkligen en besvikelse. Aldrig tidigare har utvecklingen varit sĂ„ svag, sĂ€ger Amanda Lundeteg, vd för Allbright.
Det har i princip inte hÀnt nÄgot alls sedan förra Äret. I alla fall inte till det bÀttre. Andelen kvinnor i ledningar Àr densamma, pÄ poster som vd och ordförande Àr andelen till och med med lÀgre.
ââBolagen stĂ„r och stampar, sĂ€ger hon.
Nytt för i Är Àr att Allbright ocksÄ lÄtit undersöka hur det gÄr med lönsamheten för jÀmstÀllda respektive ojÀmstÀllda bolag.
Lönsammare
ââVi har tittat pĂ„ den genomsnittliga utvecklingen för fem nyckeltal över fem Ă„rs tid. JĂ€mstĂ€llda bolag presterar bĂ€ttre i fyra av fem nyckeltal.
Liknande undersökningar har gjorts Àven pÄ andra hÄll, berÀttar hon, och Àven dÄ har de jÀmstÀllda bolagen visat sig vara mer lönsamma. Det borde göra bolagen intresserade av jÀmstÀlldheten, tycker hon.
ââNu gĂ„r vi in i en lĂ„gkonjunktur, och dĂ„ borde varje bolag fundera över sin lönsamhet. Vilka kunder vill man nĂ„, och vilken arbetskraft de vill ha.
I andra lÀnder, som USA och Frankrike, ser det annorlunda ut, berÀttar hon. Stora företag ser till att ha bÄde ett strukturerat jÀmlikhetsarbete och mÀtbara mÄl.
ââDe 40 största bolagen i USA har gjort tydliga Ă„taganden. I Frankrike har man kvotering.
Allbright har inte bara tittat pÄ jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn. MÄngfald och etnicitet finns ocksÄ med, men hÀr har det inte gÄtt att mÀta pÄ samma sÀtt som för jÀmstÀlldheten. Unga kÀnner sig i stor utstrÀckning diskriminerade pÄ arbetsmarknaden, berÀttar hon. Det borde fÄ företagen mer engagerade, tycker hon. Men riktigt sÄ ser det inte ut, enligt Amanda Lundeteg.
Bara 1 av 20 bolag har mÀtbara mÄl för mÄngfald, och bara 1 procent har avsatt pengar för mÄngfaldsarbete. De flesta bolag pratar mycket, tycker hon, men fÄ gör nÄgot konkret.
Amanda Lundeteg tycker att intresset för bÄde jÀmstÀlldhet och mÄngfald Àr rÀtt skralt i Sverige, sÀrskilt i jÀmförelse med stora handelspartner som USA, Frankrike och Tyskland.
ââFöretagsledningar i Sverige slĂ€nger sig gĂ€rna med ord, men vi ligger lĂ„ngt efter dem.
Mycket prat
Kanske Àr vi lite "mÀtta" pÄ jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsdiskussioner i Sverige, funderar hon.
ââVi jobbar inte med frĂ„gorna. Det har ocksĂ„ rĂ„tt en konservativ vĂ„g hos unga. Och nĂ€r det gĂ€ller mĂ„ngfald sĂ„ har vi en annan debatt i Sverige. Vi fokuserar mer pĂ„ hur mĂ€nniskor ska exkluderas frĂ„n Sverige snarare Ă€n hur mĂ€nniskor kan inkluderas.
Detta samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft, konstaterar hon.
Kvinnor Àr nu mer högutbildade Àn mÀn, och en stor del av befolkningen har utlÀndsk bakgrund, förklarar hon. BÄde kvinnor och minoriteter behövs helt enkelt i toppen av företagen för att kunder och blivande anstÀllda ska kÀnna sig representerade, tycker hon.
ââDet Ă€r en förlustaffĂ€r. Det riskerar att slĂ„ hĂ„rt mot företagen, sĂ€ger Amanda Lundeteg.